• Therese1986

GRÖN avföring under graviditet?

Skriver åt en vän som är gravid i v. 37+6 idag och som har upptäckt att hon har GRÖN avföring. Är det någon annan som varit med om detta, och vad har då läkare/förlossning sagt?

Vi har varit i kontakt med både barnmorska och förlossningen, men alla reagerar mest som "Grön avföring?!", men sen säger dom inget mer och ingen verkar veta varför hon fått det, och ingen verkar bry sig så mycket heller.

Så.. är det någon annan som haft så eller vet någon som haft?

• Svar på tråden GRÖN avföring under graviditet?
  • tes 75

man kan få mörk avföring av järntabletterna. typ svart-grön.

• TingelingAnna

Äter eller har hon ätit någon form av antibiotika?

• MarieF

Du kan få grön avföring om passagen genom tarmen är lite snabbare än normalt så att avföringen. Färgen kommer från gallans starka gula färg. Under vägen ner genom tarmen ändrar den färg till grön. Om det tar längre tid för maten att passera tarmen, hinner färgen gå över till den mer vanliga bruna nyansen. Alltså är det gallans starkt gula färg som inverkar på avföringens färg.

• Tessizen

Beror säkert på järntabletterna, om hon äter sådana!

• annwa

Garanterat järntabletter om hon äter det! Jag missade ett par dagar och färgen blev normal igen. Tog tabletterna= svartgrön igen!

• Therese1986

Hon äter inga järntabletter, så det kan det inte bero på. Va inne på förlossningen förut, men dom kunde inte säga vad som var fel. Men så länge barnet mår bra så skiter dom i mamman, tyvärr.

• MarieF
    Therese1986 skrev 2008-08-07 18:40:36 följande:
    Hon äter inga järntabletter, så det kan det inte bero på. Va inne på förlossningen förut, men dom kunde inte säga vad som var fel. Men så länge barnet mår bra så skiter dom i mamman, tyvärr.
    Ingenting att vara orolig för!
    Läs mitt inlägg som jag gjort ovanför.
  • Therese1986

Kanske inte behöver vara orolig, men efter att vi hade varit inne på förlossningen idag så sa läkaren till min vän att hon skulle höra av sig igen om hon fick feber, diarré eller ont i magen så att hon fick komma in igen. Mindre än tre timmar efter att vi kom hem fick hon feber och ringde förlossningen som svarade henne med att om hon har diarré så vill dom inte ha dit henne för då kan hon smitta resterande folk på förlossningen, och gällande febern så sa dom åt henne att ta två alvedon och gå och lägga sig.

I samtalet med förlossningen berättade hon att hon inte mår bra, har fått feber, ont i magen med illamående och är överkänslig mot parasetamol och därför inte kan ta alvedon. Trots detta så säger dom återigen åt henne att gå och lägga sig och ta två alvedon. Även om det inte är så att hon behöver oroa sig så tycker jag det är fel av ett sjukhus att säga åt henne att höra av sig om det blir värre så hon får komma in och sedan bara säger åt henne att gå och lägga sig. Klart man blir orolig om man får olika hänvisningar av samma läkare fler gånger, som dessutom missat saker som varit fel tidigare i graviditeten.

• tes 75

men shit vad underligt! om febern blir hög borde hon ju kolla upp sig på akuten i alla fall, kan ju inte vara bra att ha feber & diarré när man är gravid.

Therese1986 skrev 2008-08-07 23:11:35 följande:
    Kanske inte behöver vara orolig, men efter att vi hade varit inne på förlossningen idag så sa läkaren till min vän att hon skulle höra av sig igen om hon fick feber, diarré eller ont i magen så att hon fick komma in igen. Mindre än tre timmar efter att vi kom hem fick hon feber och ringde förlossningen som svarade henne med att om hon har diarré så vill dom inte ha dit henne för då kan hon smitta resterande folk på förlossningen, och gällande febern så sa dom åt henne att ta två alvedon och gå och lägga sig.I samtalet med förlossningen berättade hon att hon inte mår bra, har fått feber, ont i magen med illamående och är överkänslig mot parasetamol och därför inte kan ta alvedon. Trots detta så säger dom återigen åt henne att gå och lägga sig och ta två alvedon. Även om det inte är så att hon behöver oroa sig så tycker jag det är fel av ett sjukhus att säga åt henne att höra av sig om det blir värre så hon får komma in och sedan bara säger åt henne att gå och lägga sig. Klart man blir orolig om man får olika hänvisningar av samma läkare fler gånger, som dessutom missat saker som varit fel tidigare i graviditeten.
  • Chickmum

Gå till vårdcentarlen istället. De hjälper mammor. Jag förstår att de inte vill ha en potentiell magsjuka eller infektion bland alla svaga nyfödda och nyförlösta svaga blodfattiga mammor, men det måste ju finnas rutiner för att hantera det ändå - vad säger de om mamman föder med magsjuka? Det är klart att de kan hjälpa till. Kräv att de skickar henne någonstans där hon kan få hjälp.

Lycka till!

Svar på tråden GRÖN avföring under graviditet?