• aiight

Varför ont i huvudet när jag har mens???

Fick mensen i söndags... och varje dag har jag fått ont i huvudet. Det blir bra efter ipren, men när verkan gått ut så kommer huvudvärken.

Blöder inte så jättemycket nu... gjorde det mer de första dagarna.

Nån som vet?
    Varit med om samma?

• Svar på tråden Varför ont i huvudet när jag har mens???
  • skattsessan

Jag är precis likadan...

Behöver inte vara så att jag blöder mer än "normalt", jag får ändå ont i huvudet.
    Kanske är man känslig för att tappa blod vid mens(?)

I värsta fall kan jag ha ont i huvudet några dagar efter att jag slutat blöda oxå, riktigt jobbigt.

• Moment22

När du har mens så stabiliseras hormonvärdet i din kropp.. dvs från ÄL då det är på topp till dagarna efter mens då det är lågt igen.. Migränen kommer mao då hormonerna går å vilar.

• aiight

Tack

Inget kul med huvudvärk :/

Min mans teori är att det har nåt med järn att göra. Kanske dåliga järnvärden??

• skattsessan
    aiight skrev 2008-08-07 19:30:21 följande:
    TackInget kul med huvudvärk :/ Min mans teori är att det har nåt med järn att göra. Kanske dåliga järnvärden??
    Så säger min man oxå...Har med järnet att göra. Visserligen blir det bättre om jag tar järntabletter under mensen...
    men det kan ju vara en kombination med hormonerna som Moment22 skriver.
  • Starkast

Rent logiskt kan man ju säkert få huvudvärk av att man spänner sig vid menssmärtorna också.

Som jag förstått det ska man ha väldigt riklig mens för att järnvärdet ska sjunka så pass lågt att man får symptom av det. Då borde det ju vara med fler symptom som trötthet, yrsel etc. som man får vid järnbrist.

Detta med hormonerna tror jag mycket på. Låter rätt.

• Siili

Hormoner är den förklaringen jag har fått av läkare också. Jag har migrän i samband med mens.

Gabba Gabba Hey!
  • skattsessan

Så om man skulle äta hormontabletter under mensen så har man inte huvudvärk eller??

Alltså, p-piller är ju hormontabletter, funkar det om man skulle äta det?
    Eller egentligen är ju de p-piller man äter under mensen sockerpiller...

Eller tänker jag fel?

• aiight

När jag hade hormonspiral så fick jag inte såhär ont!

Men men, jag har fått nog av hormoner så jag får står ut med huvudvärk hehe :S

• Siili

För mig hjälpte det att vara gravid. Men det kan jag ju inte vara i 30 år till. Det skulle bli alldeles för många barn.

Jag fick tabletter tidigare som jag skulle ta ca 5 dagar innan om jag minns rätt. De skulle hjälpa mot migränen (som är pms då den börjar strax innan mens). Fast jag testade dem aldrig. Jag vet inte om det var hormoner i dem heller, men jag kan kolla upp det sedan.

P-piller kan lindra för vissa vet jag också.

Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Varför ont i huvudet när jag har mens???