• Isaksson

    Får vi röra grannens träd??

    Vet inte om detta ämnet passar här men jag kör!

    Om vår granne har ett träd där grenarna hänger över mycket på våran sida om staketet, har vi då rätt att klippa lite i de grenarna????

  • Svar på tråden Får vi röra grannens träd??
  • Wren

    jag TROR det, men fråga om lov innan för säkerhets skull!

  • liten ida

    Tala med grannen först. Träd och sågning är en stor källa till grannkonflikter

  • mammatalman

    prata med grannarna. o tänk på när ni klipper och hur,

  • förstagångsmor

    ...Och om det är ett par, prata med BÅDA grannarna. Klipp gärna i det när de är där! Hur man än vänder sig är rumpan bak... Och grannar vill man inte bråka med!

  • oxytocin

    Allt som kommer in på er tomt, även rötter, har ni rätt att ta bort. Men det kan ju vara trevligt att prata med grannen innan.

  • mlsa

    Prata med grannen först. Jag är jättesur på min granne just nu för han knipsade av allt från vår häggmispel + en del andra träd utan att be mig göra det först. Det ser bara inte klokt ut, han har sågat och klippt helt galet.
    Det är onödigt att skapa konflikter. Men om grannarna inte vill göra något åt träden får du klippa själv. Men bara det som de facto befinner sig på din tomt. Inget på andra sidan tomtgränsen får du röra. Ej heller skada trädet så att det riskerar att dö.

  • oxytocin
    mlsa skrev 2008-08-26 10:06:27 följande:
    Prata med grannen först. Jag är jättesur på min granne just nu för han knipsade av allt från vår häggmispel + en del andra träd utan att be mig göra det först. Det ser bara inte klokt ut, han har sågat och klippt helt galet.Det är onödigt att skapa konflikter. Men om grannarna inte vill göra något åt träden får du klippa själv. Men bara det som de facto befinner sig på din tomt. Inget på andra sidan tomtgränsen får du röra. Ej heller skada trädet så att det riskerar att dö.
    Men visst får man kapa bort grenar och rötter som kommer in på ens tomt, även om det är så mycket att det kan skada/döda trädet/busken?

    Vad trist att de inte frågade er först om era träd. Det tar ju bara nån minut. Ser man det fula även från er gård?

    Vi gjorde en liten "blunder" när vi köpte vårt hus. Häck och buskar växte hejvilt över på grannens sida, och vi kapade bort en hel del av det. Det var bara det att gräset under såg nästan dött ut, så det blev inte alls vackert. Vi kände att vi borde ha frågat först, när vi såg hur det blev, men å andra sidan ville vi ju klippa in/till häcken/buskarna också för de var på tok för vida och inte fina!
  • mlsa
    Svar på #10
    Nej, från vår tomt ser det ok ut, men kommer man uppifrån gatan ser det verkligen inte klokt ut. Verkligen inte fackmässigt gjort. Och folk tror säkert att det är jag som har klippt så inibänken fult...
    Det där med gräset var ju inte kul, men gräs brukar ta sig rätt fort. Har det löst sig eller blev ni oense med grannarna?

    Någon som har järnkoll på jordabalken eller vad det heter? Jag har bestämt för mig att man inte får beskära grannträd så att de tar skada utan att man kan bli ersättningsskyldig - även om det handlar om rötter som letat sig in på din egen mark.
    Någon med bra citat??? Det här är intressant.
  • Thursday

    3 kap 2 § jordabalken.

    Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

  • Som snö

    "Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

    Tänk bara på att det är grannen själv som avgör när rätt tillfälle är, dvs vilken årstid det ska göras på. Så för att slippa problem bör du låta grannen få ett år på sig, så alla lämpliga årstider hinner passera!

  • oxytocin

    Som snö skrev 2008-08-27 10:35:18 följande:


    "Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."Tänk bara på att det är grannen själv som avgör när rätt tillfälle är, dvs vilken årstid det ska göras på. Så för att slippa problem bör du låta grannen få ett år på sig, så alla lämpliga årstider hinner passera!
    Även om man själv i sin tur måste vänta ett år på att ex plantera en häck där grannens träds rötter tränger in? Jag måste väl få plantera och planera min tomt som jag vill? Eller hur ska man tolka lagen? Vad står det mer? Hinner inte googla just nu... dax för kaffe.
  • mirakelasta

    Jordabalken är den övergripande lagen sedan har olika kommuner olika regler. I mitt område, tätbebyggt ska häckar planteras 70 cm från tomtgränsen så inte årsskotten växer in hos grannen. Träd 1,5 m från tomtgränsen av samma anledning. Fallfrukt och grenskräp ska städas på granntomterna.

  • oxytocin
    mirakelasta skrev 2008-08-29 15:41:24 följande:
    Jordabalken är den övergripande lagen sedan har olika kommuner olika regler. I mitt område, tätbebyggt ska häckar planteras 70 cm från tomtgränsen så inte årsskotten växer in hos grannen. Träd 1,5 m från tomtgränsen av samma anledning. Fallfrukt och grenskräp ska städas på granntomterna.
    Kan man se såna lokala bestämmelser på nätet? Eller måste man kontakta kommunen? Vore intressant att veta vad som gäller här.
  • modi 86
    Wren skrev 2008-08-07 15:08:59 följande:
    jag TROR det, men fråga om lov innan för säkerhets skull!

    Jag har flyttat in i en äldre villa. Min granne har ett stort träd vars grenar växer över på min tomt och ger skugga. Till skillnad från förre ägaren så irriterar detta mig. Har jag rätt att såga ned de grenar som växer över på min tomt?

  • h8him
    modi 86 skrev 2013-08-16 01:38:49 följande:

    Jag har flyttat in i en äldre villa. Min granne har ett stort träd vars grenar växer över på min tomt och ger skugga. Till skillnad från förre ägaren så irriterar detta mig. Har jag rätt att såga ned de grenar som växer över på min tomt?


    Gammal tråd, men ja, om du först ger grannen möjlighet att åtgärda problemet själv.

    lagen.nu/1970:994

    3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

    2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.


    Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).

Svar på tråden Får vi röra grannens träd??