Korthårig sällskapshund?
går i hundköpar tankar, men vet inte riktigt vad för ras man skulle kunna tänka sig?
någon som har något förslag?
går i hundköpar tankar, men vet inte riktigt vad för ras man skulle kunna tänka sig?
någon som har något förslag?
Är du beredd att ha en verklig sällskapshund som gärna är i ditt knä, sover i din säng osv. Och kan ordna sällskap åt den i stort sett hela tiden. Vill jobba lite lagom med den med lydnad och annat kul så rekommenderar jag Dansk-svensk gårdshund. Här är vi själva helt sålda på rasen men även om den gillar att vara i knä så är det en glad och livlig ras som behöver arbeta precis som faktiskt alla andra hundar.
vilken storlek? själv tycker jag ju att chihuahua är oslagbar, men tror inte jag skulle vilja köpa som marknaden ser ut nu.... i sånna fall från en av de äldre uppfödarna vilka verka försvinna snart helt..... usch.
wellah: Är det "importen" och modet du menar? Jag tycker det är vansinnigt att hundar idag är accessoarer. Läste i bonusdotterns Frida, där det nästan var ett måste att ha en liten hund på armen för att vara inne i sommar. Om det gamla uppfödarna är på väg att försvinna kanske de i sin tur kan rekommendera någon bra somd e kanske har "lärt upp".
lena ekman: ja det är väl orsaken till att det nästan bara finns uppfödare som är nystartade.... då jag köpte min kille kostade chihuahuor 7-8 tusen beroende på kön. Nu kostar dom det dubbla många gånger. Inte vill jag köpa valp av någon som i mina ögon bara bryr sig om pengar. Jag vill ju köpa valp av någon som värnar om rasen, sätter sund och frisk avel först. Att det är hysteri efter chihuahuor det märks verkligen.... då jag skaffade min lilla buse visste ingen vad han var för ras.....
Nåväl eftersom vi ska ha barn så blir det inte någon fler vovve på ett bra tag. Har just omplacerat 2 andra (ej vavvor) men självklart kommer jag vilja ha chihuahua i framtiden.... men jag vägrar gå med på att betala överpris bara för att idiotjävlar har dom som accessoarer!
Jag har en dvärgschnauzer (se bilden) och det är en robust sällskapshund. 30-35 cm hög och väger runt 6 kg. Man trimmar pälsen ett par gånger om året men i gengäld fäller den inte däremellan. De är typiska knähundar inomhus men tuffa små rackare i övrigt.
Tack för tipsen! ska kika närmare på era förslag.
Men vad ska man tänka på innan man skaffar hund och hur ska man veta vilken sorts hund som passar ens familj?
Tänk ut vad ni vill ha hunden till, vilka egenskaper den ska ha, hur skulle ni vilja ha en hund, hur ska den se ut, storlek osv. Kolla i ras böcker och när ni har några raser att välja mellan så läser ni in er mer på dem, pratar med uppfödare och hundägare, besöka en utställning är ett bra tips.
Jag har hört från de som har whippet att de är jättetrevliga sällskapshundar som inte "kräver" så mkt.
men hund är roligast att ha om man inte enbart har de som sällskap gå lite kurser och åk på lite tävlingar så får du se hur kul det kan vara att ha en aktiv och vara hund med en aktiv matte/husse.
Tack! ska kila in på bibblan imorron.
jag kan tipsa om dvärgpinscher, som är glada, aktiva ute men väldigt keliga och familjegossiga inomhus, och just små, nästan lika små som chihuahuor, fast utan modepriset då. Måste ju få lobba lite för "sin" ras, haha! Men kolla hundböcker, det är alltid bra!