• Jontefjonte

Får man stämpa på loven när man är student

Jag är just nu föräldraledig men ska skriva in mig som arbetslös i nästa vecka. Har precis fått veta att jag kommit in på en 4,5 år lång utbildning och är nu i valet och kvalet om jag ska söka arbete och hoppas på att få ett, eller om jag ska läsa och utbilda mig i många år.

Vill veta om det är så att man som arbetslös får skriva in sig som arbetsökande under tex sommarlovet, när man ju inte studerar?? Eller om man kan börja stämpla ifall man känner efter ett par månader att den här utbildningen är HELT FEL...??

• Svar på tråden Får man stämpa på loven när man är student
  • raspberryrevolution

man får inte stämpla på loven, om du slutar utbildningen så behöver du visa upp studieintyg på den tid du studerat, och arbetsgivarintyg innan studietiden.

• Jontefjonte

Men vet du hur det är nu när jag har varit föräldraledig? Jag var arbetslös innan (deltid) jag började min föräldraledighet och då lämnade jag ju in alla typ av intyg...hur är det nu då när jag blir arbetslös igen men inte gjort annat än varit hemma med barn? Måste jag börja ringa runt till gamla arbetsgivare efter intyg??

• Jontefjonte

Om man inte får ett jobb direkt efter avslutade studier....får man då stämpla??????????? Eller är man helt utförsäkrad?

• Mummy

Har du haft akassa innan tror jag det är 5 år de dagarna är skyddade. Så har du dagar kvar ska du få stämpla, annars inte.

• Jontefjonte

Menar du att jag får stämpla på loven eller när utbildningen är klar???

• Schnauser

Har du dagar kvar att stämpla efter utbildningens slut kan du använda dem. ...men man får inte stämpla på lov.

Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • FruSundahl

Efter utbildningen så kan du få stämpla, om det inte som någon ovan sa att "dagarna har gått ut".

Under loven får man jobba om man ska ha inkomst

• Tokaungen

Under loven får du inte stämpla, du ses som student så fort du har en avsikt att studera under hösten. Läser du ett program så är den avsikten rätt klarlagd. Däremot är studierna överhoppningsbar tid så där blir situationen densamma som du är i nu.

Den överhoppningsbara tiden är på max 5 år så frågan är om de lägger ihop dina studier med din föräldraledighet och då kanske du inte klarar dig?

• Maddiss

Fram till 2006 kunde man både stämpla på sommarlov och efter examen. Den nya regeringen ströp de möjligheterna, studerandevillkoret slopades helt. Har kompisar som jobbar på soc, de har numera många studenter som söker och får bidrag där på sommaren när de inte får jobb. Tyvärr.

• Jontefjonte

Vet ni hur det är med försäkringskassan då? Jag menar vad gör man om man får sjuka barn??
    Och om man mot förmodan skulle bli gravid, hur blir det då med föräldrapenningen??
    Eller de föräldradagar som jag har kvar??? Ligger de på samma "penganivå"?? Om jag skulle ta ut dem under loven?

• Jasusu

Blir barnet sjuk mer än 7 dagar så meddelar man CSN.
    Är det på ett lov så får du vabba och då vänder du dig till fk givetvis.

Din SGI är skyddad under studierna om du har gått på CSN under hela tiden du studerat.
    Dina dagar ligger på samma nivå om du har skyddat din SGI som sagt och ja du kan gå hemma med fp under loven om du inte får pengar från CSN

Jontefjonte skrev 2008-08-08 11:50:36 följande:
    Vet ni hur det är med försäkringskassan då? Jag menar vad gör man om man får sjuka barn?? Och om man mot förmodan skulle bli gravid, hur blir det då med föräldrapenningen?? Eller de föräldradagar som jag har kvar??? Ligger de på samma "penganivå"?? Om jag skulle ta ut dem under loven?
  • Mi9a

nej man får inte stämpla på loven som student oavsett om man varit f-ledig innan eller ej.

Svar på tråden Får man stämpa på loven när man är student