Hunden har fått fukteksem, kan jag göra nåt?
Han har fått lite fukteksem jag hoppas på att det ger med sig och man slipper åka in. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Har tänkt klippa runt omkring
Han har fått lite fukteksem jag hoppas på att det ger med sig och man slipper åka in. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Har tänkt klippa runt omkring
Klipp ner och hitta något du kan torka ut det med.. Jag hade typ asolsprit fast det är gjort på blommor men lika starkt som jag blandade med vatten lite grann och duttade på min hund. Sen torkade jag med fön....Men håll det torrt och nerklippt annars sprids det ännu mer och det går fort...
Klipp eller raka bort pälsen runt eksemet.
Köp Klorhexidinsprit på apoteket och tvätta flera ggr/dag. MYCKET noga att torka efteråt!
Vår ena hund hade jättemycket fukteksem, men blev fri från det med hjälp av klippning och klorhexidinsprit.
Det finns även bra uttorkande och anitseptiskt puder i djuraffärer som man kan pudra på såret. Och raka runt samt håll ifrån bad de närmsta veckorna som sagt ovan.
Vi hade en Collie/golden som ofta fick eksem på sommaren, mamma rakade bort pälsen där eksemet var och smörjde in med kortisonkräm som finns receptfritt på apoteket, funkade perfans.
Jag har redan klippt, raka lär inte funka om vi som sagt inte e trettio man som håller zinksalva har jag hemma så det kan jag prova det värsta e när han kliar då blir det ju att börja om från ruta ett igen....
Det är viktigt att du får bort så mycket päls som möjligt... Även en bit runtom området, ofta sitter det små små prickar som redan börjat sprida sig jämte "dfet stora" eksemet som man ser. Köp alsolsprit och snugga såret. Det ska gärna börja blöda och får inte bildas någon gulaktig hinna på (den ska bort) varje dag till du ser att det börjar bli mindre. Sen kan det ju ta låång tid innan pälsen kommer tillbaka. Lycka till
ebbozz: Tack för mycket bra råd. Har inte alsol hemma funkar väteperoxid? Annars får jag ta mig en tur och köpa. Hur ofta ska jag tvätta?
Silonsalva!! den e gjord för tex fukteksem å liggsår och sånt. blir min son lite röd i rumpan så försvinner det nästan påengång när jag smörjer på. det står även bakpå tuben att man kan använda den till husdjur.
Potatismjöl om man inte har talk hemma.