• M i l l a n

bygga igen ett dörrhål?

I vår lägenhet har vi onödigt många dörröppningar tycker vi. Ska bygga igen minst två av dom. I väggarna är det förmodligen betong. (Det är ett flerbostadshus från 50-talet). Frågan är: hur gör man? Såg i annan lägenhet i området där de hade byggt igen ett dörrhål, att det hade börjar spricka i skarvarna mellan den nya väggen och den gamla. Så vill man ju inte ha det. Har någon erfarenhet av att bygga igen dörrhål, och kan berätta vilka material samt hur man går tllväga? Eller kan någon tipsa om en länk till en byggeskrivning? Hade också en ide om att man kunde bygga in glasblock/glasbetong. Men det är kanske att ta vatten över huvudet!?

• Svar på tråden bygga igen ett dörrhål?
  • versan

Har ingen aning hur man gör! 
    kanske det står här:
    http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=294&a=8808
    Men måste ni bygga igen det?
    Kan ni inte göra en snygg glashylla i dörröppningen.
    Sätt en skiva på ena dörrsidan sätt fast ordentligt spackla lägg över skarvtejp och spackla över måla sedan.
    sätt glashyllor mellan dörrramen och spotlights upptill som får lysa upp hyllorna.
    eller gör en tvhörna  av dörren om ni har en platt-tv.

• M i l l a n

Tack för tipsen. Ska kolla in länken. :)Vi vill bygga igen dörren som bara tar upp viktig väggyta i vårt trånga kök. Vi vill även göra en riktig vägg eftersom den delar av köket och ett sovrum. Det får inte vara för lyhört.

• Grannen

Vi har en igenbyggd dörr i vårt hus, men det är en träskiva som på baksidan sitter i en klädkammare o´ch på framsidan är det en hylla. De gamla karmarna är kvar, breda, vackra lister.

• versan

nää men shit det gör ju jag vänta lite.

• M i l l a n

Gud va bra! Länken fungerar bra :)
    Råkar du veta om det är denna metod (att mura) som passar bäst när man har betongväggar? Eller passar det lika bra att bygga reglar för att sen isolera och täcka med gipsskivor?

• versan

Ojj! Inte en susning men det borde företaget som säljer byggvarorna veta.

• versan

jag letar åt dig och håller utkik om jag hittar når matnyttigt.

Svar på tråden bygga igen ett dörrhål?