• minhalva

kan man läsa till socionom på andra sätt???

jag kommer ej in på socionomprogrammet pga inte såå höga betyg.

Så jag undrar om man kan läsa ihop kurser för att bli socionom?Finns exemeplvis fristående kurser från det första året osv...Någon som har koll, snälla!!!!

• Svar på tråden kan man läsa till socionom på andra sätt???
  • Nyfiken gul

läs på distans kanske??

det gjorde min granne.

Hon pluggade allting hemma o skickade in via ett program på datorn. var på skolan nån vecka här o där för föreläsningar o sånt. Hon åkte iväg kanske varannan månad eller nåt till skolan.

Hon tog tjänstledigt från jobbet o pluggade distans i 2 år. Hon blev färdig nu i våras o har fått jobb.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • iii

Jag tror det är svårt att läsa en hel socionomutbildning på distans. Många kurser kan du säkert läsa fristående, så att det ändå blir en likvärdig utbildning. Det som kanske är svårt blir praktiken.

Har du provat att göra högskoleprovet? Det är en räddning för många som inte har så höga betyg. Man kan ju även få extra poäng där om man har en viss arbetslivserfarenhet har jag för mig.

• Tecken

Nyfiken gul skrev 2008-08-07 21:15:10 följande:

läs på distans kanske??det gjorde min granne. Hon pluggade allting hemma o skickade in via ett program på datorn. var på skolan nån vecka här o där för föreläsningar o sånt. Hon åkte iväg kanske varannan månad eller nåt till skolan. Hon tog tjänstledigt från jobbet o pluggade distans i 2 år. Hon blev färdig nu i våras o har fått jobb.
    Två år för att bli socionom? Jag trodde utbildningen var 3-4 år?
  • CarlHerman

Om det inte ändrats helt nyligen så är det så att för att bli socionom måste man gå socionomprogrammet. Du kan alltså inte bli det genom att själv plocka fristående kurser. Högskoleprovet kanske är nåt för dig?
    Socionomutbildningen är 3,5 år.

• kokoskärlek med bubblor

Vad vill du bli?
    Finns ju likartade kurser inom KY (inte samma sak, men i alla fall i samma riktning)

• Mareldsbarn

Växjö har startat en utbildning för några år sen som är utformad efter socionomutbildningen. Lärarna som arbetar på det programmet är alla socionomer. Skillnaden är bara att på den här utbildningen läser du mer om ungdomar och missbruksvård än vad du gör på socionomprogrammet. På socionomprogrammet läser du mer om lagar än vad du läser på denna utbildning.

Jag sökte den utbildningen då jag aldrig kom in på socionom. Det bästa jag gjort! En helt underbar utbildning! Blev färdig i juni och vi är några i klassen som nu kompletterar utbildningen med en enkel juridikkurs. Jag läser min på distans och några tar den på plats i höst. Smaken är som baken. Ett tips dock!

• Tecken

Mareldsbarn:

Det låter spännande! Hur lång var din utbildning och vad kan du söka för typ av jobb? *nyfiken*

• Mareldsbarn

Min utbildning var på 3 år varav 17 v innehöll praktik som man utförde under 2:a året. Utbildningen är bred på sitt lilla vis. Man kan söka jobb inom; kriminalvården, SiS - behandlingshem, psykiatri, kurator på skola, socialtjänsten. Ja egentligen alla typer av jobb och projekt där människor med missbruksproblem och även andra problem ingår. Människor som hamnat snett.

Mina vänner från skolan arbetar inom psykaitrin, socialtjänsten, sluten vård och öppen vård, vuxna med alkoholproblem, boendestödjare, fritidsgård, hem för ungdomar med neuropsykiatriska problematik - En del hamnar bland klienter med adhd och asperger samt autism också. Ja det var en del vinklar

• Mareldsbarn

Jag tror inte så mycket på KYutbildningarna längre då jag allt oftare upptäcker i ansökningar att personal sökes med högskoleutbildning, högskolepoäng. Det finns liknande utbildningar som är på 2 år på KY men jag föredrog en högskoleutbildning trots att den är på 3 år så inbillar jag mig att det i längden, framtiden lönar sig och tryggar mig.

Mareldsbarn skrev 2008-08-08 13:53:25 följande:
    Jag tror inte så mycket på KYutbildningarna längre då jag allt oftare upptäcker i ansökningar att personal sökes med högskoleutbildning, högskolepoäng. Det finns liknande utbildningar som är på 2 år på KY men jag föredrog en högskoleutbildning trots att den är på 3 år så inbillar jag mig att det i längden, framtiden lönar sig och tryggar mig.
    Det tror jag absolut att det gör (om man nu inte vill gå KY-utbildningen), men det är ju ett alternativ om man känner att man ej vill/kan plugga upp sina gymnasiepoäng (för det är trots allt relativt många som får jobb efter KY-utb..även om det kanske är lite andra jobb)
  • Mareldsbarn

Kokoskärlek med bubblor; Att KY är skit eller dylikt hävdar jag inte. Bra komplement och det är som sagt bra att det finns. har man dock möjlighet till val av högskola skulle jag nog rekommendera det framför KY men jag menar inte att KY inte är bra för det. Precis som du säger, folk får jobb, även om det kanske är lite andra jobb.

Mareldsbarn skrev 2008-08-08 14:39:16 följande:
    Kokoskärlek med bubblor; Att KY är skit eller dylikt hävdar jag inte. Bra komplement och det är som sagt bra att det finns. har man dock möjlighet till val av högskola skulle jag nog rekommendera det framför KY men jag menar inte att KY inte är bra för det. Precis som du säger, folk får jobb, även om det kanske är lite andra jobb.
    Exakt
    Personligen skulle jag nog välja högskola dock (i alla fall inom den kategorin)
  • riot
    Mareldsbarn skrev 2008-08-08 13:39:00 följande:
    Växjö har startat en utbildning för några år sen som är utformad efter socionomutbildningen. Lärarna som arbetar på det programmet är alla socionomer. Skillnaden är bara att på den här utbildningen läser du mer om ungdomar och missbruksvård än vad du gör på socionomprogrammet. På socionomprogrammet läser du mer om lagar än vad du läser på denna utbildning. Jag sökte den utbildningen då jag aldrig kom in på socionom. Det bästa jag gjort! En helt underbar utbildning! Blev färdig i juni och vi är några i klassen som nu kompletterar utbildningen med en enkel juridikkurs. Jag läser min på distans och några tar den på plats i höst. Smaken är som baken. Ett tips dock!
    Nu blev jag supernyfiken för det låter super. Var inne på Växjö Universitets hemsida och kikade nu men hittar den inte, kan du hjälpa mig?
  • Mareldsbarn

Jag bor i göteborg och pendlade 1 år av 3 år. Gick finfint. Vi hade folk från hela landet i klassen och det var superkul på campus! 2 tjejer pendlade från sthlm och köpte årskort med tåget (det tog faktiskt lika lång tid för dom ner till skolan som för mig och en tjej till som pendlade från gbg). Några pendlade från skåne, halmstad, kalmar m.m. Man har nämligen skola 2 dagar i veckan och börjar oftast vid 10 så folk hann liksom ner till växjö. Övrig tid gick till att läsa på egen hand, skriva texter och göra grupparbeten. Mycket diskussioner, 2 skriftliga tentor på hela utbildningen. Man la mer vikt på seminarium där diskussionerna kunde ske. Urkul!

Svar på tråden kan man läsa till socionom på andra sätt???