• Anonym (usch)

Jag vill plastikoperera öronen...

Hela mitt liv har jag haft ett skönhetsproblem - stora öron.

Jag har sett människor med stora näsor, krokiga näsor, utstående öron, men aldrig mött en annan människa med stora öron.

Jag kan aldrig ha uppsatt, i och med att mitt hår är så långt är det väldigt jobbigt och toppen på det ena örat sticker jämt ut från håret känns det som, förutom detta fel är jag nöjd med mitt utséende.

Jag har aldrig haft problem med killar eller så pga detta, men det tar väldigt lång tid innan jag vågar visa mina öron och jag skulle aldrig drömma om att gå på fest i uppsatt hår.
    En gång i 7an blev jag kallad dumbo av en kille på skoj, det var inte roligt kan jag säga..

Operationen skulle kosta ca 21000kr, jag går på gymnasiet fortfarande och har inget jobb, men så fort jag får ett skulle jag börja spara, jag vill så gärna bli "fri" från detta..

Är det någon som också har lidit av ett skönhetsfel och gjort något åt det?
    Orkar inte med mina öron längre..

• Svar på tråden Jag vill plastikoperera öronen...
  • Anonym

ena mitt ôra stâr ut endel, men jag hade aldrig lagt märke till det om inte folk pâpekat det ât mig. Nu sätter jag aldrig upp hâret och jag tânker alltid pâ det.. skulle vara nâgot jag skulle vilja göra nâgontig ât, det och mina bröst..

• Anonym

jag har rätt små öron, men dom står ut, inte brutal mycket men utåtstående är dom! det är hemskt, har oxå blivit kallad dumbo o sånna saker när jag gick i högstadiet, hade uppsatt hår ca 2 ggr under hela högstadieperioden o fick kommentarer på "skoj" båda gångerna. Så jag skulle ALDRIG heller kunna tänka mig att sätta upp håret då jag ska ut, o visst fasen är det jobbigt, jag har oxå långt hår. har dessutom småbarn som rycker i det o sånt.
    är 22 år, har inte råd med operation, men vill så gärna även om jag är livrädd för sånt så vill jag bara för att kunna sätta upp håret ute! är inte så kul att alltid ha samma frisyr, utsläppt :(

• Anonym

Min syrra hade ganska utstående öron, så när hon var runt 8 så gjorde hon två skönhetsoperationer och nu är dom normala och hon mår mycket bättre. Hon fick dock äta barnmat i någon vecka.

• kramgrisen

får man itne det betalt av sjukvården? vet att de tejpade min brors öron när han var liten bebis iaf,

• Saaaraa

Jag vet en tjej som fick det betalat. Hon hade jättemycket komplex för de och efter några snyfthistorier så fick hon det gjort helt gratis..

• Anonym (usch)

men problemet är att mina inte står ut, de är bara stora..

• Anonym (usch)
    kramgrisen skrev 2008-08-08 12:49:35 följande:
    oki. kan man minska på öronen då? de växer juhela tiden..
    Jag har varit i kontakt med 2 plastikkliniker och även läst på internet, det går att förminska öronen.

Skulle vilja göra det nu :/
  • kramgrisen

oki.kan förstå din oro.. hoppas det går bra. och att du kan få betalt det av lanstinget

• Anonym (usch)
    Marsch skrev 2008-08-08 13:02:27 följande:
    Sök dig till landstinget först och främst.
    Men betalar som verkligen en skönhetsoperation?
  • kramgrisen

om an lider väldigt mycket så gör de det.. de opererar ju tjocka gratis så varför inte operera öronen på någon som verkligen lider över det..

• Anonym (Gjort det)

Hej på dig!!

Jag känner mycket väl igen ditt problem. Trodde oxå att jag var rätt ensam om detta..

Blev retad i skolan ( oxå kallad dumbo ) och har under hela uppväxten gömt öronen vilket varit jobbigt. Har aldrig heller haft svårt att skaffa killar men precis samma som för dig så har det tagit tid att våga visa öronen. Jag har en sambo och 2 barn och sambon tycker mina öron var finast i välden, men jag orkade inte ägna fler tankar kring mina öron. Det går aldrig över. De var verkligen stora. Så jag förminskade dem, IDAG faktiskt. Sitter här med bandage kring hela huvudet och smärtstillande börjar gå ur. Så det börjar göra lite ont, men det är såå värt det. Äntligen kan jag sluta fokusera på mina öron HELA TIDEN. Kunna sätta upp håret i fina frisyrer, utan att skämmas och tro att alla runtomkring tittar på öronen.

Jag opererade mig på strandkliniken i stockholm, hos Oya. Hon var jätteduktig och jag tror resultatet kommer att bli superbra. Fick titta mig i spegeln efter operationen och det såg jättebra ut ( förrutom de stygn man såg, och svullnaden, vilket kommer gå ner )

Om du har frågor får du jättegärna fråga på. Jag svara på allt!!

Kram

• Anonym (gjort det)

Det kostade 17.000 förresten och då förminskade hon övre delen av örat, öronsnibbarna och tog även in dem lite närmre huvudet.

• Anonym

Har också stora öron. Men har aldrig hakat upp mej så mycket på det. Visst är det inte så snyggt när jag har uppsatt, och som du beskriver att örat sticker ut när man har håret utsläppt.
    Sen kom min dotter, och även hon har stora "dumbo-öron".

Jag skulle aldrig rekommendera nån att operera sej, om det inte är ett problem annat än att man tycker det är fult. Jag tror faktiskt att det enda sättet att bli nöjd med hur man ser ut är att lära sej acceptera det, och att älska sej själv oavsett. Det är det enda som räknas, och älskar man inte sej själv är det svårt att älska nån annan heller.

Hur kan du veta att du inte kommer att hitta nåt annat "fel" när du fixat öronen? Du kanske väljer att operera nåt annat sen, för att det är enkelt, och för stunden kanske du kan fly från det verkliga problemet; att du inte kan älska och acceptera dej själv som du är. Men det dåliga självförtroendet kommer alltid ikapp en.

Du är ung. Slappna av! Du kommer inse vad som är viktigt här i livet, och det är inte att ha små öron...

• Citronmeliss

Sorgligt att en dum kommentar etsat sig fast. Men en sådan klantig grej är inte värd all den energi den tagit av dig.
    Du är ung och har inget problem med killar eller annat i ditt useende, så jag tycker att du ska försöka sluta att bara tänka på det som är "fel" i ditt utseende (därmed inte sagt att det verkligen skulle vara nåt fel på öronen, tror att du har en skev bild av dig själv. Men det kan jag förstås inte veta...)
    Och kom igen, det finns väl bättre saker att lägga pengarna på (eller skattebetalarnas pengar på för den delen).
    Själv har jag haft komplex över min näsa (och den är svårare att dölja) och min vikt (som ledde till anorektiska problem) men kom lyckligtvis över det. Se till helheten i utseendet, se till ditt inre, jobba på din självkänsla. Och ha i minnet att långt ifrån alla som gör ingrepp känner sig nöjda efteråt.

• Anonym (usch)

Anonym (Gjort det) skrev 2008-08-08 19:21:27 följande:

Hej på dig!!Jag känner mycket väl igen ditt problem. Trodde oxå att jag var rätt ensam om detta..Blev retad i skolan ( oxå kallad dumbo ) och har under hela uppväxten gömt öronen vilket varit jobbigt. Har aldrig heller haft svårt att skaffa killar men precis samma som för dig så har det tagit tid att våga visa öronen. Jag har en sambo och 2 barn och sambon tycker mina öron var finast i välden, men jag orkade inte ägna fler tankar kring mina öron. Det går aldrig över. De var verkligen stora. Så jag förminskade dem, IDAG faktiskt. Sitter här med bandage kring hela huvudet och smärtstillande börjar gå ur. Så det börjar göra lite ont, men det är såå värt det. Äntligen kan jag sluta fokusera på mina öron HELA TIDEN. Kunna sätta upp håret i fina frisyrer, utan att skämmas och tro att alla runtomkring tittar på öronen.Jag opererade mig på strandkliniken i stockholm, hos Oya. Hon var jätteduktig och jag tror resultatet kommer att bli superbra. Fick titta mig i spegeln efter operationen och det såg jättebra ut ( förrutom de stygn man såg, och svullnaden, vilket kommer gå ner )Om du har frågor får du jättegärna fråga på. Jag svara på allt!!Kram
    Wow, någon som har gjort det, känns som jag har tusen frågor till dig!
    Framförallt skulle jag jättegärna vilja se en bild hur det blev efter, jag trodde verkligen inte det fanns någon som hade samma problem och som hade åtgärdat det.
    Om du kunde skriva ett mail till: emmakikkan@hotmail.com skulle jag bli glad :)
  • Frezalo

Det finns hjälp att få genom landstinget.
    Eftersom det uppenbarligen är ett stort problem för dig, och du mår dåligt över det, så kan du få remiss till plastkkirurg.

Dock är det en långdragen process med psykologutredningar och annat, som kan ta allt från några månadertill ett par år.

Jag är inte säker, men jag tror att ett krav är att du är över 18 år, för att få göra operationen.

Kolla upp dina möjligheter, det är första steget.
    Lycka till!

De som klagar på andra, är de som inte vågar leva som de egentligen vill.
Svar på tråden Jag vill plastikoperera öronen...