• Cubix

Hjälp! Hon har feber!!!

Vår schäfertik har varit halvdåsig hela eftermiddagen men nu ikväll började hon dregla vilket hon sällan gör annars...
    tog tempen nu; Svajade mellan 39,2 - 39,4 men stannade på 39.2!
    Feber!?!?

Ringt djursjukan nu men inget svar och jouren hänvisar vidare dit det också inte är något svar.... TIPS PÅ VAD MAN KAN GÖRA för o sänka tempen? kan man inte ge henne något? blir orolig för hon e slö och sloka öronen :(((

• Svar på tråden Hjälp! Hon har feber!!!
  • sanna77

Vet du vilken temp hon brukar ha annars? Normaltempen för en hund ligger mellan 38 och 39 grader, och på kvällen blir den lite högre precis som hos människor.

Ett bra sätt att svalka en hund brukar vara att bada tassarna, så det kan kanske fungera. En del hundar dreglar när det är varmt, annars kanske hon har tagit en padda i munnen, då kan hunden dregla väldigt mycket.

Hoppas hon kryar på sig snart.

• Cubix
    sanna77 skrev 2008-08-07 23:01:41 följande:
    Vet du vilken temp hon brukar ha annars? Normaltempen för en hund ligger mellan 38 och 39 grader, och på kvällen blir den lite högre precis som hos människor.Ett bra sätt att svalka en hund brukar vara att bada tassarna, så det kan kanske fungera. En del hundar dreglar när det är varmt, annars kanske hon har tagit en padda i munnen, då kan hunden dregla väldigt mycket.Hoppas hon kryar på sig snart.
    detta dreglet är inte som vanligt utan riktigt slem-slajm som hänger... :/

Hon är väldigt slö och trött i ögonen, slokar me öronen vilket inte är likt henne 
    (full rulle 110%)  ska försöka mig på ditt tips med tassarna. och hoppas det hjälper!
    vet inte vad hon har för normaltemp, lätt o va efterklok att det borde vi kollat innan när hon varit som hon brukar vara :(

Ska ställa klockan inatt och ta tempe på henne till och från så den inte stiger,
    om man ens kan sova. inte lätt när man oroar sig för sina fyrbenta :(
  • Splach

en hunds temp är i regel runt 38-39grader, dom har varmare kroppstemp än vi..

• sanna77

Hoppas det hjälper att bada tassarna. Ifall att hon har tuggat på en padda så kan det vara bra att försöka skölja munnen med vatten. Du skulle också kunna kika så det inte har fastnat en pinne eller nåt i munnen (om du nu inte redan har kollat det), då kan de dregla med.

• Splach

SLUTA kyla ner hunden...

hunden har normal temp!

• Cubix
    Splach skrev 2008-08-07 23:22:06 följande:
    SLUTA kyla ner hunden...hunden har normal temp!
    nomaltemp 38-39..
    ingen normaltemp igårkväll men ingen hög feber heller,
    inatt toppade den upp på 39,8 och det är feber enligt bekant som är veterinärutbildad
    som var här nu på morgonen och kollade henne! Rådde oss att kontakta djursjukhuset och be att få komma pga boreliarisk då tandkött bleknat lite samt hon är väldigt stel.
    så nåt lurt var det igårkväll ÄVEN ifall tempen bara var lite över normal
  • ninanen
    Cubix skrev 2008-08-08 08:06:42 följande:
    nomaltemp 38-39..ingen normaltemp igårkväll men ingen hög feber heller,inatt toppade den upp på 39,8 och det är feber enligt bekant som är veterinärutbildadsom var här nu på morgonen och kollade henne! Rådde oss att kontakta djursjukhuset och be att få komma pga boreliarisk då tandkött bleknat lite samt hon är väldigt stel.så nåt lurt var det igårkväll ÄVEN ifall tempen bara var lite över normal
    Ofta så känner man sin hund så väl att man vet att nått inte riktigt stämmer! Jag kan bli riktigt orolig å hönsmammig när jag känner på mej att nått inte är som det ska men jag har inte haft fel i det en enda gång så man ska nog lita på känslan...

Hoppas allt går bra och att det inte är nått allvarligt!
  • Cubix

Suck... var hos veterinären idag, de tog blodprover och kände på henne!
    Kunde inte se nåt på blodet där så de skickar iväg det och får svar ngn gång nästa vecka :/ Hunden har fått medicin, en mot smärta/inflamation och en mot infektion!
    Hon har varit pigg till o från under dagne men nu är hon helt förstörd :(

olyckliga disiga ögon, slokande öron och slokar med hela huvudet när hon går.
    var ute med henne precis, hon är en hund som alltid är långt fram nu gick hon bakom :(
    Nu ligger hon i sin fotölj som en kringla o ser alltmänt dålig ut, ansiktsuttrycket pminner om det dom har när de mår illa (fast hon vill varken hulka eller spy)

oroliga som fan här hemma... ringde veterinären jouren nu men de tyckte vi ska avvakta till imorogn...... suck.... håll tummarna för min älskling :(

• Splach
    Cubix skrev 2008-08-08 08:06:42 följande:
    nomaltemp 38-39..ingen normaltemp igårkväll men ingen hög feber heller,inatt toppade den upp på 39,8 och det är feber enligt bekant som är veterinärutbildadsom var här nu på morgonen och kollade henne! Rådde oss att kontakta djursjukhuset och be att få komma pga boreliarisk då tandkött bleknat lite samt hon är väldigt stel.så nåt lurt var det igårkväll ÄVEN ifall tempen bara var lite över normal
    du skriver i ts att hon hade 39.2
    börjar man kyla ner en hund som är normaltempad kan den få feber för att försöka få tillbaka värmen.
  • Cubix
    Splach skrev 2008-08-08 19:17:10 följande:
    du skriver i ts att hon hade 39.2 börjar man kyla ner en hund som är normaltempad kan den få feber för att försöka få tillbaka värmen.
    vilket fall som helst så är det något mer fel på hunden än feber orsakat av nerkylning eller ej... (folk doppar ju hundars tassar i vatten då de är varmt ute, är inte det heller bra?)
    Det är nåt allvarligt fel på henne då hon inte alls är som hon brukar :(
  • Splach
    Cubix skrev 2008-08-08 19:52:28 följande:
    vilket fall som helst så är det något mer fel på hunden än feber orsakat av nerkylning eller ej... (folk doppar ju hundars tassar i vatten då de är varmt ute, är inte det heller bra?)Det är nåt allvarligt fel på henne då hon inte alls är som hon brukar :(
    allt jag säger är att 39.2 är inte feber och att man ej ska kyla ner en hund i onödan.. för som jag uppfattade det ville du kyla ner hon så att tempen sjönk.

Det är lite skillnad att kyla ner en varm hunde ute i vatten, och att kyla ner en normaltempad hund för att man tror den har feber..

Nu är det som sagt något annat fel på din hund med, MEN 39.2 är inte feber.

mitt bästa råd jag kan ge dej, är att du tempar din hund varje morgon i några dagar då hon är frisk, för att se hennes normaltemp.
Svar på tråden Hjälp! Hon har feber!!!