• mymlis

Fråga ang. "snabbmat"

Vet att man borde tänka mycket på att äta nyttig mat under graviditeten, men hur gör ni då sugen efter tex. ett McDonald meal är jätte stor, ger ni efter och äter det, även om det inte innehåller så mycket nyttig näring? Är normalt inte så förtjust i sk. "snabbmat", men har fått en massa konstiga begär sista tiden, försöker hålla mej från allt sådant, men ibland kan det ju vara gott. Undrar också det hur bra är det att äta snabbmat, tänker mest på att ifall det innehåller något sådant som inte är bra för den lill*? Svara gärna!!

• Svar på tråden Fråga ang. "snabbmat"
  • Malin78

Nån enstaka gång kan man väl få unna sig något onyttigt?

Tror inte det innehåller nåt som är farligt för bebisen precis.

Moffa på du:)

• Tipptopp

Ibland äter jag snabbmat, -inte ofta men det händer. Annars är det vanlig hemlagad husmanskost/vardagsmat. Och massor utav frukt.
    Är vi på Max så äter jag där, -har faktiskt inte funderat över att inte äta där..

• Monster

Mc Donalds har nog inget på menyn som är direkt farligt för bebben... Ett amerikanskt bolag skulle väl inte överleva så.... Men, det är klart att friterad mat och majonäs i mängder inte är hälsosamt. Själva hamburgaren är väl ganska så hälsosam, bröd, kött och grönsaker.

Monstermor

• Tossan79

Äter det ibland, kanske en gång i månaden. Tror inte att det kan skada babyn på minsta sätt! Dessutom, är det så himla onyttigt egentligen? Friterade pommes frites är ju inte så bra förstås, men resten? En hamburgare är ju gjord på bröd, sallad, tomat, ketchup, gurksallad och köttfärsbiff.... Såsen kan ju vara lite fet, men om det är det enda? Sen kan man ju få light dryck och en sallad på sidan!

• izabelle32

Jag har ätit precis vad jag kännt för under hela graviditeten & visst har det slunkit ner en pizza eller två & även en hamburgare. Men, jag eller min pojkvän har lagat det hemma för det mesta, på så sett vet jag hur mycket fett det blir i maten, och faktum är att hemlagade pizzor eller hamburgare inte är så onyttigt som man kan tro.

Nu vet jag ju att hemlagat inte smakar likadant som på McDonalds eller den lokala pizzerian, så självklart ska man unna sig det nån gång ibland, bara det inte blir för ofta är det ju ingen fara

• Niquilota

Jag har helt plötsligt börjat längta efter grillkorv med mos. Det har jag knappt köpt tidigare. Självklart ska man äta så nyttigt som möjligt, men enstaka avvikelser är inte farligt. Däremot undrar jag över just korv och sånt, det känns som om de är rena bakteriehärdarna när de ligger länge på en sån där värmesnurra. Försöker hålla mig ifrån det, men ibland är det svårt.

Undrar också varför man blir så sugen på sånt som man egentligen inte gillar.

• Jennie123

Så länge du inte äter sånt varje mål är det väl ingen fara. Käka på McDonalds du.

• Fido

Det enda man ska tänka på med McDonalds är att maten inte ska ha legat färdig för länge. Men de brukar ha ganska bra koll på det. Har väl hänt någon enstaka gång att man fått en burgare som blivit ljummen med seg sallad. DET SKA MAN INTE ÄTA.

• Den mysiga

Ja det är väl mest allt fett som är onyttigt!!
    Fast kokt potatis är bäst som man skalar så kan ju friterad potatis vara näst bäst! Potatis som kokas skalad tappar mycket av sina vitaminer, mineraler och då kan friterad vara bättre då det är mera inkapslad näring!!
    Salladen är ju bra!!
    Brödet kan vara för mycket vitt och orsaka gaser, förstoppning annars innehåller ju vitt bröd oftast mer järn än det grova som är mera kostfiber i!
    Burgaren tja eftersom vi gravida behöver maten så färsk som möjligt för mesta enegin så kan det vara en nackdel att den varit nedfryst som burgare blir innan de tillagas.
    Kött direkt från slakten är ju bäst men vem får det?

Jag unnar mig ett skrovmål utan att må illa av det men däremot så känns det inte bra med färdigmat i de där lådorna och inte heller är den lika go oftast men bekväm!!
    Bättre ändå att tillgodose sina behov istället för att inte äta.
    SKa man välja bort saker så kanske man äter mindre och det är inte heller bra.
    Äta det du har lust för gör ju att du äter med bättre aptit!

• Gumlan

oj :) här har det blivit MÅNGA pizzor! aldrig förstått vad som skulle vara onyttigt med dom?? innehåller ju nästan allt från kostcirklen :) och SÅ fett är det ju inte!

• mita30

oj äter både pizza och hamburgare, men pommes gillar inte bebis hon skickar upp dem som på beställning ..

För det mesta blir det hemlagad mat som är godast..

• Skrattmås

Bara ordet pizza får mig att nästan kräkas nu. Det är faktiskt det enda (och rökning) som jag blivit "superallergisk" av under graviditeten. Däremot Skulle jag kunnat äta McDonalds-mat från morgon till kväll... Men samvetet säger nåt annat så det blir ca en gång varannan vecka. Pommes fritesen är det bästa så dem tar jag extra stor av..

Har inte dåligt samvete. Bebisen tar vad den behöver. Om jag sen går upp lite mer än jag "ska" så gör det inget. Är så slank redan innan och kroppsfixerad har jag då aldrig varit.

• saku

Jag har nog unnat mig snabbmat då och då under denna graviditet, inte lika ofta som förr men kanske typ en gång/månad. I början kunde jag inte alls äta något flottigt typ pizza då det vände sig i magen när jag kände doften, och sedan hade jag en period med halsbränna då snabbmat också gick bort.

Jag är ganska besviken nu för trotts att jag ätit mest nyttigt, jag har tex. också bytt ut det vanliga saltet mot seltin här hemma, varit mest snål på frukt och grönt när jag fått dille på något har jag nu i v 38 drabbats av högt blodtryck, så nu får jag inte alls äta salt. Men det beror på att jag samlat så mycket vätska den senaste tiden inte vad jag har ätit. Så ät du snabbmat, bara i måttliga mängder och ät mycket hälsosamt där emellan. HA EN SKÖN VÅR!

Svar på tråden Fråga ang. "snabbmat"