• Maddeliix

Va göra åt katter som börjat kissa och bajsa på golv?

Har två stycken Heliga birmor, En på ungefär 1,5 och en på typ 4-5 månader, och nu har båda börjat kissa och bajsa på golvet. Kattlådorna är rengjorda (självklart) och dom använder dom inte längre. Golvet är INTE tvättat med klorin (hörde att man inte ska göra det nämligen). Va fan ska jag göra åt detta? Jag orkar inte ha kvar dom om detta fortsätter. Vet att det låter illa men vafan här gör man allt för att djuren ska må bra, men inte faaan funkar det!..
    vi har en hona och en hane (därför vi har det är för att vi haft en tanka på några kullar i framtiden)

• Svar på tråden Va göra åt katter som börjat kissa och bajsa på golv?
  • Niklas

Katter gillar lukten av klorin så det gjorde du rätt i. Du kan tvätta lådan med klorin dock. :)

Många katter revirmarkerar genom att bajsa och kissa utanför lådan när de blir könsmogna. Lite svårt att kastrera om man vill ha en kull på dem. Kanske hakar den ena katten på den andra? Har du sett att det är båda som gör det?

• Niklas

Har det hänt något nytt hemma som de kan reagera på?

• festia

När du ser de göra det så ta de på en gång till lådan då. För att rengöra räcker inte vanligt rengöringsmedel, doften finns kvar för katterna. Det du kan göra är att köpa ett speciellt medel som finns att köpa på djur-butiker att rengöra avföring med. Du kan också börja stryka på citron eller ättika, katter hatar doften av det och kommer därför inte att kissa eller bajsa på samma ställe.

Har du bytt grus/sand? Har du rengjort lådan med nåt starkt dotftande, som citron? Har ni nyligen flyttat?

• festia

Jag menar så klart när du ser de kissa eller bajsa, då ska du ta de till lådan

• Maddeliix

Allts¨jag tror jag såg båda katterna göra det, dom är ju rätt lika i färgen och så fort jag kom in i tvättstugan där dom håller på så sprang katten iväg (så är det varjegång) så jag hinner inte riktigt se men tror jag sett båda där..

Niklas skrev 2008-08-08 01:01:53 följande:
    Katter gillar lukten av klorin så det gjorde du rätt i. Du kan tvätta lådan med klorin dock. :)Många katter revirmarkerar genom att bajsa och kissa utanför lådan när de blir könsmogna. Lite svårt att kastrera om man vill ha en kull på dem. Kanske hakar den ena katten på den andra? Har du sett att det är båda som gör det?
  • engdahl

Shit, vilken otur, har själv de här problemen och det är mycket svårt att bli av med det (våra kissade dock i sängar och till slut fick vi ta bort dem). Men det var bonnkatter och inte dyra birmor som ni dessutom ska avla på.

Bajsar och kissar de på samma ställe på golvet hela tiden eller är det olika? Vi provade med att byta sand och skaffa en låda till och under en period blev det bättre, men problemen försvann aldrig.

Vi har haft kanske tio katter genom åren, varav två birmor, och ett par bonnkatter har varit problemkatter utan att det varit så lätt att hitta orsaken.

• Maddeliix

jag hinner dock aldrig se det förens det är försent och dom är klara.. Jag har hört att man inte ska tvätta FÖR noga där katterna gör ifrån sig för då känner dom inte lukten av sig själva och sitt revir (mest då hankatter) så först använde vi klorin men efter vi fick höra detta använder vi vanligt golvskurmedel.. Har hört att såpa är bra, kanske citronsåpa då? med tanke på att dom inte gillar lukten tänkte jag..

Har bara använt vatten och skurborste till lådorna, inget medel.. Har inte flyttat.. Har samma sand som förut.. Nää jag fattar inte detta.. ursch för stanken alltså..

festia skrev 2008-08-08 01:08:30 följande:
    När du ser de göra det så ta de på en gång till lådan då. För att rengöra räcker inte vanligt rengöringsmedel, doften finns kvar för katterna. Det du kan göra är att köpa ett speciellt medel som finns att köpa på djur-butiker att rengöra avföring med. Du kan också börja stryka på citron eller ättika, katter hatar doften av det och kommer därför inte att kissa eller bajsa på samma ställe.Har du bytt grus/sand? Har du rengjort lådan med nåt starkt dotftande, som citron? Har ni nyligen flyttat?
  • Maddeliix

vi har redan 2 lådor till dom. först gjorde dom så att dom BARA kissade och bajsade i ena lådan och den andra stod ständigt tom men sen för nåra dagar sedan så började dom pissa och skita på golvet.. Överallt på golvet, inte bara ett visst ställe. Som tur är håller dom sig iaf till tvättstugan dit våra barn på 1,5 och 3 mån inte kan komma in..

engdahl skrev 2008-08-08 01:14:37 följande:
    Shit, vilken otur, har själv de här problemen och det är mycket svårt att bli av med det (våra kissade dock i sängar och till slut fick vi ta bort dem). Men det var bonnkatter och inte dyra birmor som ni dessutom ska avla på.Bajsar och kissar de på samma ställe på golvet hela tiden eller är det olika? Vi provade med att byta sand och skaffa en låda till och under en period blev det bättre, men problemen försvann aldrig.Vi har haft kanske tio katter genom åren, varav två birmor, och ett par bonnkatter har varit problemkatter utan att det varit så lätt att hitta orsaken.
  • Niklas

Jag skurade med klorin när honkatten började bajsa inne för att hon ville gå ut mer än vad hon fick pga att hon inte var vaccinerad. Jag tyckte klorin verkade bra men la ner det när ena hankatten blev jätteglad och låg och snurrade i det så fort jag använde det. ;) Han älskar lukten men bara ena av de tre hanarna som tur är. Äldste hanen kissar inne från och till men han är inte kastrerad. Jag är lite rädd för att de blivit invant nu men kastrering är på gång.

• engdahl

Ja, det där låter märkligt i mina öron. Är ju förstås ingen kattexpert, men vi har haft katter i snart 20 år och jag har aldrig varit med om de du beskriver.

Googla fram nån kattexpert och ring i morgon bitti!

Hoppas att det ordnar sig för jag vet hur stressigt det är när man inte kan lita på var katterna uträttar sina behov.

Svar på tråden Va göra åt katter som börjat kissa och bajsa på golv?