• Pelina

Graviditet och löpning

Hejsan!

Springer en hel del och har tränat ganska hårt under våren inför Stockholm marathon! Har tränat en del i sommar också, men inte riktigt lika mycket, men springer 3-4 ggr/vecka.

Fick i dagarna veta att jag är gravid, och är överlycklig :) Har läst på lite och löpning ska ju vara bra träning då, så länge man orkar och om man känner efter hur kroppen mår! Någon om har erfarenhet av detta, och hur länge tränade ni isf.?

Hur "hårt" kan man träna? Långt? Puls? Vill träna för att må bra nu, men såklart vill man inte göra ngt som är skadligt för pyret i magen!

Ska springa en stafett nästa helg med några kompisar, och klurar på hur jag ska göra då. PSringa kan jag ju göra, men får inte ta ut mig. Ska försöka byta bort min sträcka mot en kort, och vara med för att det är kul utan att satsa på rekord! Vill helst inte berätta än heller, för familjen ska få veta först så hamnat i en klurig situation! De andra i laget kommer ju undra varför jag inte ska springa min sträcka utan en riktig kort i jämförelse men låt dem undra då! :)

Ha en bra dag!!

~Pelina

• Svar på tråden Graviditet och löpning
  • AnnaKarin79

Det rekommenderas att man inte ska komma upp i mer än 150 i puls, men jag tror att den siffran är individuell, och bero på hur mkt träning kroppen är van vid och hur hårt osv..

Jag tränar visserligen inte löpning, utan trampmaskin, vilket funkar bra.

Tror du kan springa så länge som du känner att det är ok, men tänk på att konditionen kommer att förändras en hel del . Kör du på gym oxå, eller bara springer 'ute'?

A-K

• Pelina

Hej Anna-Karin!

Jag kör mest ute, men har även gymkort! Men löpningen har tagit den mesta tiden och det har blivit 4-6 mil/vecka! Så kroppen är ju ganska van vid träning iaf! Får helt enkelt känna mig för och se, men skönt att ha ngn form av puls att gå efter! :)

Funderade ett tag på att säga upp gymkortet eftersom jag mest ändå springer, men nu tror jg att jag behåller det! När det blir lite halt så vill man inte springa och riskera o halka när man har någon mer att tänka på! :)

Gymmar du??

~Pelina

• Xiola

Hej Pelina,

Jag har tränat och tävlat rätt hårt innan jag blev gravid.
    Tar det dock lite lugnare nu men enligt alla läkare jag träffat så kan du aldrig träna dig till et mf eller liknande (om ngt sådant sker så var det ändå ngt som inte stod rätt till med fostret).

Gym är nog en bra ide på hösten när det blir mörkt, kallt och snöigt ute. Styrketräning är ju bra för rygg mm som kan bli lidande pga stormagen - jag kör själv mest cykel och spinning pga att min rygg in pallar med löpning. Dom säger även att cykel är bra om man känner foglossningar mm. Pulsklockan är min bästa vän just nu och på cykel är det lättare att hålla koll på pulsen.

Lycka till m graviditet och träning!

• Pelina

Xiola

Tack för ditt svar! Känns lugnande att höra att man inte kan träna så att det blir ett mf! Drar ner en del på träningen nu, men kommer väl försöka hålla igång med löpningen så länge man orkar och kroppen är med på det! :) Och så komplettera med gymmet också!

Lycka till med din graviditet!

• Xiola

Jag tror stenhårt på att hålla igång kroppen så långt det är möjligt - man får enligt de flesta en lättare graviditet om man är vältränad.

Och en annan positiv grej man kan trösta sig med när det tar emot och pulsen går upp för minsta ansträngning är ju att de flesta uthållighetsidrotterskor blir starkare och snabbare efter de fått barn

Lite av naturens egen bloddoping

• AnnaKarin79

Jag kör mest gym, trampmaskin 1-2 gånger i veckan, BP 1 gång och 1-2 gånger stryketräning, allt som allt 4 gånger. Och det funkar bra!
    Jättebra för att sen efter förlossning komma igång med kroppen, jag tyckte att det hjälpte förra gången. Bara att hoppas på att man får vara lika pigg
    Kör spinning eller vanlig cykel sen när löpningen blir 'svår' - det funkar nog minst lika bra!
    Så jag håller helt med Xiola.

Kul att se att det finns andra som är rätt seriösa med sin träning även under graviditeten, det är inte så många som man ser med mage i gymmet ..

ha en bra dag!

• yeahcarro

Glad blir också jag som ser att det finns folk som tränar även när de är gravida. Jag går på friskis och svettis 4 ggr / vecka och skulle gärna fortsätta när jag väl får ett plus. Men jag har inte sett någon preggie där än så länge iaf. Men jag kanske blir det första :)

Varför får pulsen inte gå över 150 egentligen?

• Cornelias mamma Pethra

Min svägerska har alltid sprungit och sprang under hela sin graviditet. Varje dag och först 2 mil för att sedan trappa ner till 1 mil om jag minns rätt. Ingen fara alls så länge du inte kommer upp i för hög puls och så länge det inte känns obekvämt.

• AnnaKarin79

det kan påverka hur barnet mår och att det blir stressigt om man 'tar i för mycket' samma sak som med mjölksyra, som kan gå över till barnet..

om jag inte minns helt fel...

• yeahcarro

aha...men pulsklocka löser den biten när det väl är dags gissar jag?

Får man högre puls automatiskt när man är gravid?

• AnnaKarin79

ja.
    antar att man får det som en 'varning' att man ska ta det lugnt...? ngn annan som vet annan anledning.
    Sen får man ju visserligen mer blod i kroppen som ska 'snurra runt', men det kommer ju först efter ett tag..

• yeahcarro

Ska bli spännande :)

undrar hur det ska gå med min vikt...

Jag har viktkämat ett bra tag som resulterat i -17 kg.(ska bli - 10 till innan vi börjar försöka) Vill försöka att inte gå upp så mycket när det är dags. Jag har nämligen 10 kg kvar när jag är färdig med dessa 10 kg. Vi vill inte vänta mer...men jag vill fortsätta kämpa så jag inte går upp så mycket i vikt. Fortsätta ha koll på maten + träna

• AnnaKarin79

Låter som en bra ide!

Kämpa på!

A-K

• Pelina

Jag gick ner ca 20 kg i vikt för 5 år sedan, och har hållt mig sedan dess men nu kommer det ju bli en del plus i och med graviditeten!

Är inte rädd för att gå upp i vikt igenom nu eftersom jag vet varför jag gör det, men jag vill ändå försöka att hålla det på en någorlunda nivå och äta och träna sunt under tiden! Sen får man ju ta tag i den biten igen efter graviditeten!

Har en kompis som sprang till v. 33 och hon kom iform ganska snabbt efter graviditeten också, så tror nog att det kan underlätta både under, och efter!

• AnnaKarin79

japp det underlättar verkligen om man orkar träna!

jag körde kondition tills v 36 ngt och stryketränade inkl BP fram tills en vecka innan. En månad efter kunde jag jag träna igen, visserligen väldigt försiktigt men iallafall..

Så kör på så mkt ni orkar, men lyssna på kroppen och vila om det behövs!

• Pelina

Har ju mest tränat löpning innan, men kommer nog mer o mer blanda in styrketräning nu! Om man går på Body Pump, finns det då några övningar som man ska hoppa över pga graviditeten??? Eller nån gymövning? Har hört att man inte ska träna mage, men vet inte vart jag hörde det! :)

• AnnaKarin79

Man ska inte göra utfall, då du har balanserar på en höft, vilket inte är bra för stabiliteten och höfterna eftersom de är extra känsliga.
    Sen hoppade jag över att göra frivändningar i lsutet när magen var lite stor och jag inte riktigt hann med i tempo, plus att när det går snabbt så får man lätt blodtrycksfall.
    Gör en extra vanlig ben istället för utfall och en extra 'rodd' istället för frivändning.
    Annars har jag gjort alla övningar.
    Men man ska väl vara lite försiktig med mjölksyra.

Jag gjorde även mage rätt längre ( typ vecka 32 eller så) men istället för att göra de övningar som instruktören gjorde så låg jag på rygg med båda bena i 90 grader och sen 'fälde' ut ett ben i taget.
    I slutet så vilade jag under magenlåten...

Så gjorde jag, men jag har inte pratat med ngn som är utbildad inom gravidträning om det utan försökte läsa mig till och sen kände efter vad som passade mig och vad som inte passade.

Hoppas det går bra!

• Pelina

Hej AnnaKarin79,

Tack för intressant svar! tror ju opå att det är bra att ha en del styrketräning. Både det och kondition borde ju underlätta graviditeten liksom! =)

// Elin

• AnnaKarin79

Abslout det tror jag med!

Svar på tråden Graviditet och löpning