• ÄlskadeUnge

Barnmatsrecept - Del 5

Här skriver vi in alla våra RECEPT på barnmat.

Denna tråd är ENDAST till för recept.

Frågor och diskussioner om recept, ålder mm lägger man i den andra tråden.
    Detta för att det skall vara så enkelt som möjligt att kunna hitta recepten.

Recepttråd del 1 www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23905626.html
    Recepttråd del 2 www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html
    Recepttråd del 3 www.familjeliv.se/Forum-3-39/m29634629.html

Skriv från vilken ålder recepten fungerar!

Receptsida på nätet: www.lagabarnmat.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-08 11:45
    Diskussionstråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m35092883.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 10:52
    Recepttråd del 4

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32550524.html

• Svar på tråden Barnmatsrecept - Del 5
  • Plutten2

Tack för den nya tråden, älskade unge.

Intessant att läsa hur ni andra gör med mat.
    Lilla Ida, nästan 7 månader, äter bara två mål mat/dag än så länge.
    Lunch 12.00 Hemlagad mat + lite frukt pure till efterrätt
    Kvällsmat 18.30 gröt

Ida äter glatt maten jag lagar och det hade inte varit något problem att införa fler mål men jag vill inte riktigt. Känns bra att amma ganska mycket fortfarande.

Jag och Ida ska åka 9 dagar till Italien i mitten på september. Problemet är att hon inte vill ha köpt barnmat, har isig inte provat så många olika sorter än. Får väll öva lite till innan resan, då jag inte kan ta med hemladad mat. Någon som har något annat Tips på vad hon kan äta där. (Det löser väl sig då jag ammar mycket och gröt är lätt att ta med)

• Plutten2

Förlåt, fattade inte att jag var i recepttråden. Lägger in mitt inlägg i den andra istället.

• FrökenR

Lax och ris (6 månader)
    1 dl ris
    1 laxfilé
    broccoli

Koka ris, lax och broccoli till riset är välkokt. Häll av lite vatten, mixa till önskad konsistens. Smaksätt med vitpeppar, hackad dill och lite ketchup. Smaka av. Tillsätt 1 tsk flytande margarin/1 tsk rapsolja per portion. Mycket mumsigt enligt Carl!!

• iAnnaMaria

Min 8 månaders älskar detta och dte är smidigt att göra

Potatis & kalvsylta röra

Potatis
    mjölk
    smör
    kalvsylta
    peppar, basilika

Koka potatisen och mosa den. Späd med mjölk och smör till lagom potatismos form. Krydda med peppar och basilika.
    Mosa kalvsyltan i och du har en perfekt middag :D

• Fama123

Kycklingwok, mums tycker min son 9 månader, han började äta den vid ca 8 månader. Det går ju lätt att anpassa graden av mixning om de är lite äldre/yngre:

1 kycklingfilé
    frysta wokgrönsaker i mängd man tycker ät lagom i proportion till kycklingen (vissa innehåller lök vilket ju kan bli lite starkt så kolla vilken sorts grönsaker som är i blandningen!)
    1 klyfta vitlök
    en aning curry
    en aning ingefära
    olja
    vatten

Skär kycklingen i småbitar, koka i vattnet tillsammans med hackad/pressad vitlök + curry och ingefära tills de är nästan klara. Tillsätt grönsakerna, koka tills de är lite extra mjuka. Häll av och spara kokvattnet, kan användas att späda till lagom konsistens (antingen vid tillagningen eller frysa i istärningar och blandat vid uppvärmningen). Mixa, blanda i olja.

Jag brukar frysa in i istärningar och sedan servera med ris/pasta/potatis/cous cous som jag också fryst in i tärningar, jättelätt att ta fram lagom mängd och att variera maträtterna lite.

• HW06
    FrökenR skrev 2008-08-21 13:15:33 följande:
    Lax och ris (6 månader)1 dl ris1 laxfilébroccoliKoka ris, lax och broccoli till riset är välkokt. Häll av lite vatten, mixa till önskad konsistens. Smaksätt med vitpeppar, hackad dill och lite ketchup. Smaka av. Tillsätt 1 tsk flytande margarin/1 tsk rapsolja per portion. Mycket mumsigt enligt Carl!!
    Min Wilona höll ivirigt med i dag
  • SusiSue

8-månaders recept:

6 portioner ris
    3 morötter
    1 charlottenlök
    400 alaska pollock
    2,5 dl matlagningsgrädde
    500g passerade tomater
    Hackade färska örter, tex persilja, oregano och gräslök

Koka ris och morötter, lägg i lök mot slutet. Koka i en annan kastrull upp tomat, grädde och fisk. Smaksätt med svartpeppar, curry och lite senap. Blanda ner riset och örterna i fiskgrytan och servera. Vi saltade vår egen mat. Räckte till middag för två vuxna och lille Ville och blev över till 6 burkar att frysa in. Jättegott och ganska billigt!

Svar på tråden Barnmatsrecept - Del 5