• solida

GI.lista? Nån som kan hjälpa mig?

Jag skulle behöva en liten lista på vilka basvaror som har lågt och vilka som har högt GI. Jag vill inte ha några recept, så det känns onödigt att gå med i viktkoll.se eller nåt annat för att lära mig baserna i GI.

Vilka grönsaker har högt/lågt GI?
    Vilket kött/fisk är bäst resp sämst?
    Vilka mejeriprodukter "får" man äta?
    etc.

Jag vet ju att vitt mjöl, pasta potatis, vitt bröd inte är bra enligt GI.
    Jag tänker inte följa GI slaviskt, men vill liksom komma in i att använda det sunda förnuftet och äta nyttigare helt enkelt.

Just nu håller jag på med nutrilett fram till lördag, då ska jag få äta nån slags mat igen.

• Svar på tråden GI.lista? Nån som kan hjälpa mig?
  • Tjoflöjt

Googla på GI så får du upp massor med information, även förteckningar över GI-värde, t.ex. denna

www.paulun.se/p2.asp

• Tjoflöjt

*fniss* precis samma länk... :)

• Cactuz
    solida skrev 2008-08-08 12:29:44 följande:
    Jag skulle behöva en liten lista på vilka basvaror som har lågt och vilka som har högt GI. Jag vill inte ha några recept, så det känns onödigt att gå med i viktkoll.se eller nåt annat för att lära mig baserna i GI.Vilka grönsaker har högt/lågt GI?Vilket kött/fisk är bäst resp sämst?Vilka mejeriprodukter "får" man äta?etc.Jag vet ju att vitt mjöl, pasta potatis, vitt bröd inte är bra enligt GI.Jag tänker inte följa GI slaviskt, men vill liksom komma in i att använda det sunda förnuftet och äta nyttigare helt enkelt. Just nu håller jag på med nutrilett fram till lördag, då ska jag få äta nån slags mat igen.
    Jag håller också på med "vanlig" GI sen i måndags. Funkar jättebra, men på middagen/kvällsmålet äter jag inga kolhydrater.
  • Cactuz

Fiafria> Great minds think alike hihi

• solida

Uah vad mycket grejer att hålla reda på... Jag vill liksom bara ha en kort lista med typ
    Kyckling är bättre än falukorv
    Mjölk är bättre än juice
    Morötter är bättre än ärtor
    Nötter är bättre än chips
    Bönor är bättre än makaroner.

Typ...
    Orkar inte sätta mig in i alla siffror och det exakta värdet på varje livsmedel, då blir jag för fixerad och när jag räkar äta "fel" tycker jag att allt är kört och skiter i hela grejen. Jag känner mig själv...

Ingen som kan ge mig "svarta listan" på några grejer som man absolut bör hålla sig ifrån?

• Cactuz

Du ser ju i tabellen vilka som är bättre än andra. Det ska vara så lågt tal som möjligt! Sen är det ju lite sunt förnuft också, tex. mjölkchoklad har GI 61, men det är ju inte så bra för dig Det tar inte många minuter att kolla igenom tabellen.

• solida

Jag hörde nånstans att de ska ha värde under 55 för att anses som en bra GI-vara. Men det är ju väldigt få som har det i den där listan!
    Ska man leva på "Potatis, kokt, kyld och sedan återuppvärmd" och "Morötter, råa"?

Och det fanns ingen lista med kött och fisk...? Vet nån nåt om vad som är bra vad gäller det?

• Cactuz
    solida skrev 2008-08-08 13:50:28 följande:
    Jag hörde nånstans att de ska ha värde under 55 för att anses som en bra GI-vara. Men det är ju väldigt få som har det i den där listan! Ska man leva på "Potatis, kokt, kyld och sedan återuppvärmd" och "Morötter, råa"?Och det fanns ingen lista med kött och fisk...? Vet nån nåt om vad som är bra vad gäller det?
    Bönor, kikärter, parboiled ris, morötter, grön banan, kyckling, kött, kalkon, keso, tonfisk, etc etc. är mina basvaror under deff.
  • Cactuz

OCH lax givetvis Nötkött, nötköttfärs, kycklingfilé, kalkon, fisk

Svar på tråden GI.lista? Nån som kan hjälpa mig?