• augustibruden

Är jag ensam om att få SÅ tidiga missfall?

Jag har nyligen fått mitt 5:e missfall men jag känner mig nästan ensam om att dom kommer så tidigt, ca 4 dagar efter BIM.
    Jag trodde dom 2 första gångerna att det var mensen som var sen fast att jag hade världens grav. symptom, men sen nästa gång det hände på exakt samma vis så såg jag att det var missfall(utan att gå in på äckliga detaljer)
    Det har hänt 2 ggr till efter det och det är alltid samma tidpunkt och jag hinner aldrig få plus.
    Om det inte hade varit för att läkaren konstaterat missfall så hade jag börjat tro att jag inbillar mig.

• Svar på tråden Är jag ensam om att få SÅ tidiga missfall?
  • carola1977

Prata med en gynekolog. Det kanske finns hjälp att få?

• poik07

Har pratat med min BM ang. detta och hon trode inte jag fått missfall utan att jag såg ägg samt spermarester... Kanske är samma för dig.
    Annars borde du nog prata med någon läkare.

• Diorlover

Tror nog det inte är MF och du inte fått lus man brukar få ett vsagt pos åtmindstonde. kan ju vara som föregående skrev sperma rester, slemhinnan, slem, allt möjligt. blodd kan koagulera sig så det ser ut som annat ju.

• augustibruden

Jag trodde precis som ni, men läkaren sa att det var missfall när han undersökte mig efteråt.

I vanliga fall har jag väldigt regelbunden mens och helt vanliga symptom men när det blir så här så kommer det en klump som innehåller en liten hinna, ca 1,5 cm och sen blöder jag helt annorlunda + att jag blir fruktansvärt öm i brösten.

• Diorlover

Okej vad jobbigt har med fått många missfall.. har inte fått ngn direkt hjälp dom ahr kollat mina värden. har fått provera att börja ät sen när mensen kommer tillbaka om jag nu ine är gravid...

ska väl hjälpa sa han men mer svar ahr man ej fått

• Krusbär

Beklagar dina mf. Vid många (de flesta?) tidiga mf så dör ju fostret redan i vecka 4-5, men det kan ta lite tid innan kroppen fattar och startar missfallet. I ditt fall kanske kroppen direkt förstår att något är fel och avslutar graviditeten? Men det förklarar ju ändå inte varför du får mf. Och efter tre mf har man rätt till en mer detaljerad utredning med blodprover etc. Hör med din gyn om du kan få en ordentlig utredning gjord. Lycka till!

• född78

jag har 2 MA, ett x och ett MF bakom mig. Samtliga graviditeter har avbrutits runt v 5. Detta har konstaterats vid VUL. Hjärtat har då aldrig börjat slå. Vid de två MA upptäcktes missfallet några veckor senare. Min 5 graviditet var lyckad och jag har nu en liten tös på snart 5 veckor. Min läkare som är överläkare på fertilitetsmottagningen sa till oss att det helt enkelt kan vara så att det är "slumpen" och att vi har sämre och bättre ägg och spermier i perioder och att man helt enkelt inte ska ge upp. Han sa också att det är mycket mer lovande att man till slut får ett barn om man har relativt lätt att bli gravid. Så ge inte upp hoppet om du orkar kämpa vidare. Begär en grundlig missfallsutredning om du inte redan fått det och försök att bli remiterad till fertilitetsmottagning eller liknande så du slipper utsättas för olika läkare vid varje besök. Det fick jag och det kändes otroligt tryggt.
    //född78

• Görling

Jodå, visst är det en form av missfall som du har haft, om läkaren konstaterar det. När det stöts ut i ett så tidigt stadium så kallas det "Kemisk graviditet", vilket innebär att det knappt har hunnit sätta sig. Har själv haft ett sådant. Det ger kanske inget plus på stickan men genom blodprov ser de om man har varit gravid el inte. Ska man se det positiva med det hela så har man själv kanske inte hunnit fatta graviditeten och det kanske bearbetas lite lättare, än om man har varit gravid i ett par veckor.

Lycka till!

• Hopey

Jag har varit med om detsamma ett flertal ggr. Utredn visade att jag hade sk APC-resistens, som 10% av befoklningen. Detta leder till ökad risk för blodpropp, och i mitt fall har det handlat om en slags små blodproppar som ställer till det. En gång har jag fått behålla mitt plus tiden ut. Då tog jag acetylsalicylsyra (en sjättedels barnalbyl/dag) en bit in i graviditeten. Detta funkar som den "riktiga" medicinen mot blodpropp - som min läkare vägrade skriva ut. Du kan hitta ifo om detta i massor av trådar!

Du skulla kunna prova med detta nästa gång. Vad jag vet så är det helt riskfritt. Men läs på först, och ta ställning själv...

• EMND

född 78, menar att du det gick hem utan någon behandling alls?
    JAg har fått tre mf, den sista med ASA och progesteron och----en massa stresshormoner i kroppen.

• augustibruden

Tack för tipsen!
    Var iallafall hos läkaren igår så nu har man tagit en massa prover så nu är det bara att vänta och se.

• född78

DND: Jag fick progesteron, trombyl och fragminsprutor. Trombyl och fregmin fick jag pga att jag har kardiolipinantikroppar (vilket framkom vid utredningen) och det ger ökad risk för blodpropp. Hade dock denna medicinering även vid min 4e graviditet som slutade i mf. Jag tror dock inte att det är medicinerna som gjort susen utan att det helt enkelt blev rätt den här gången (bra ägg, kroppen var mottaglig för graviditet osv). Däremot skulle jag ju aldrig våga en ny graviditet utan medicinerna men det beror inte enbart på detta med missfallsrisk utan att det finns ökad risk för att jag skall få blodpropp.
    //född78

Svar på tråden Är jag ensam om att få SÅ tidiga missfall?