• golftok

Lärare som arbetar deltid, hur fungerar det med lektioner, planering och utvecklingssamtal. Vilka tider arbetar ni?

Lärare som arbetar deltid, hur fungerar det med lektioner, planering och utvecklingssamtal. Vilka tider arbetar ni?

Ska själv arbeta i år 1 80 %.

• Svar på tråden Lärare som arbetar deltid, hur fungerar det med lektioner, planering och utvecklingssamtal. Vilka tider arbetar ni?
  • golftok

Kanske får ha längre mellanrum, jag ska arbeta i år ett och då 80 %. Så menade jag

• Elisabeth1979

Om du bara jobbar 80% så ska du bara ha 80% av lektionerna, vilket då också innebär att det blir något mindre planeringstid. Om du är mentor till eleverna så ska du självklart ha färre mentorselever och utvecklingssamtal. Du ska också bara jobba 80% av de 35 arbetsplats förlagda timmarna varje vecka och bara delta på 80% av fortbildningsdagar och studiedagar.

Har själv arbetat 80% ett tag och min erfarenhet är att man gärna arbetar mer eller helt enkelt får göra lika mycket som de som arbetar 100%. Håll koll på hur mycket du jobbar, du får nämligen inte mer betalt Det bästa är om man kan få ha en dag ledigt i veckan istället för något kortare dagar.

• golftok

Hur är det med de möten vi har varje tisdag och onsdag som t.ex. pedagogisk konferens varannan tisdag och rektors information varje onsdag, är det 80 % av dessa också?

Går ner i tid för att förkorta dagarna för barnen på dagis men om jag är hemma en dag blir de andra fyra dagarna väldigt långa.

• Elisabeth1979

På vår skola är det så att man helt enkelt får missa var 5 konferens, ämnes konferens och informationsträff om man nu exempelvis arbetar 80% och inhämta den informationen på annat sätt. Oftast skrivs det ju protokoll på konferenserna så man kan läsa sig till vad som tagits upp.

Ett annat alternativ är att man är med på alla konferenser och möten som vanligt och istället "kompar" ut den extra tiden vid exempelvis novemberlov eller sista veckan innan sommarlovet.

• Jambosana

Jag ska också jobba 80% och har inte ens tänkt på det där. Tror att min rektor har räknat in alla komnferenser i min arbetstid och get mig lektioner + tid att förbereda efter det. Kommer dessutom vara klf, så jag har mindre undervisningstid pga av det. Hmmmm, måste kolla upp det där.

• golftok

Jag ska också vara klf. Jag känner dock att jag måste ta reda på exakt vad som gäller eftersom det är så lätt att man arbetar mer än de 80 % jag ska. Rektorn är dessutom lite svävande när hon säger vad som gäller så jag tror inte hon har koll. Det känns nu som om det inte kommer löna sig alls för mig att gå ner i tid pga att hon lagt på så mycket lektioner vilket jag kontaktat facket ang.

• Lillgrodis

Kontakta facket, de vet!

ledig en dag är helt klart bäst! Se till att din "hemmadag" planeras o genomförs helt av någn annan. Du ska inte göra ngt denna dag. Be läraren att köra sin grej, och låt de inte använda dina böcker denna dag. Berättelser, naturdag, tema, exprimentmatte, t.ex som är helt fristående från din undervisning. Det funkar även i år 1.

• golftok

Men då blir det som jag skrev tidigare (tror jag) så långa dagar de övriga fyra och eftersom lillkillen är så liten vill jag ha så korta dagar som möjligt då han är på förskolan. Det måste gå att lösa på något sätt så att man kan jobba kortare dagar men jobba alla dagar utan att jobba över de 80 % man ska. Därför vill jag ha alla tips jag kan få. Det där med att man inte behöver vara med var 5:e konferens var t.ex. jättebra att veta.

Svar på tråden Lärare som arbetar deltid, hur fungerar det med lektioner, planering och utvecklingssamtal. Vilka tider arbetar ni?