• Smuhlan

Ni med erfarenhet av operation pga karpaltunnelsyndrom...

Hur gick operationen till? Utredningen innan? Jag ska till läkaren på torsdag för blanda annat koll av karpaltunneln. Hade samma bevär med pontus (väntade honom 04) fast denna gång är det värre. Dessutom kom det inte i samband med graviditeten denna gång utan det kom tillbaka i samband med att jag ramlade med eumoppen o oktober förra året. Nu är det olidligt, kan inte sova på nätterna, skena hjälper inte. Pratade med Bm och hon gissade på att det blir operation...Opererar dem då man är gravid? Hur lång läkningsprocess är det? Vad är "avgörande" för att få diagnosen operation liksom? Tacksam för snabba svar

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av operation pga karpaltunnelsyndrom...
  • Riddarmamma

Det är en mindre operation som görs på dagkirurgen med lokalbedövning. Det tar ca tre veckor innan man kan använda handen igen, men sedan är man helt återställd. Ärret blir så litet att man måste veta om att det är ett ärr för att se det - det ser ut som en vanlig linje i handen.

Jag blev opererad efter förlossningen, så jag vet inte om de opererar gravida. Det de var kinkiga med var att inte minsta lilla sår fick finnas på hela handen och en bit upp på armen. I mitt fall var den avgörande faktorn för operation att jag fortfarande tre månader efter förlossningen inte hade fått tillbaka känseln i två fingertoppar.

Lycka till!

• Smuhlan

Det BRÄNNER i hela handen/underarmen, som att ngn tänt eld på den liksom o handen /armen känns så tung så tung. Får skriva deta med högerhanden... När är karpaltunnelsyndrom ett akut tillstånd? För jag har hört att det kan vara det? Tacksam för omgående svar om jag kanske måste ringa sjukan...

Svar på tråden Ni med erfarenhet av operation pga karpaltunnelsyndrom...