• Smurfanna

Får man som arbetsgivare begära att en som söker jobb måste"provjobba" en dag????!!!!!

Det låter helt befängt. Jag ringde på ett kockjobb och chefen ville att jag skulle provjobba en dag. Detta fenomen var väldigt vanligt när jag började min karriär som kock, för 15 år sedan, då provjobbade man gratis dessutom.
    Nu provjobbar jag självfallet inte gratis. Men kan arbetsgivare enligt lag verkligen begära att man måste provjobba, det känns kränkande på något sätt, man är ju trots allt 35 år!!!

• Svar på tråden Får man som arbetsgivare begära att en som söker jobb måste"provjobba" en dag????!!!!!
  • sakoline

Det kan de väl absolut kräva. En dag är väl inget. Vissa kör ju provanställningar i upp emot 6 mån?
    Med lön förstås.

• Petronilla

Se till att du får ett anställningsbevis för den dagen så att du verkligen får betalt. Jag vet att många har satt det här i system och utnyttjar obetald arbetskraft.

• Änglamark

Nja, kränkande vet jag inte om jag tycker det är, är väl klart att de vill veta vad du kan? Men du ska ju självklart ha betalt!

• anarkokapitalist

Den svenska kränkhetssjukan gör sig påmind...

• Eaki

Just kockar har ju ofta så att dom får provjobba en dag eller en vecka för att se vad dom går för. Men där jag var vet jag då att de fick betalt för det!

• ModerBlå

EEE ja självklart kan man det. Jag skulle aldrig anställa en person utan att den provjobbat först! Bara för att man jobbat inom yrket många år så betyder det inte att man passar för just det jobbet.
    Och en dag är lite.....

• Sofye
    sakoline skrev 2008-08-08 16:37:28 följande:
    Det kan de väl absolut kräva. En dag är väl inget. Vissa kör ju provanställningar i upp emot 6 mån?Med lön förstås.
    Instämmer... spelar ju ingen roll hur gammal du är och hur många år du jobbar. Det är ju inte säkert att du är den dom vill ha för det! :)
  • Lotlas

Precis som andra har skrivit så är det helt okej med provanställningar. Det är mer regel än undantag nu för tiden. Ofta är det en provanställning på 6 månader, så en dag låter inte som mycket! Men, du ska se till att du får betalt för den dagen också!

För övrigt så är det väl inte bara att du kan jobbet som de vill se, de vill väl kanske känna av dig som person också, så att du passar bra ihop med övriga anställda. Se det som något positivt! Du har ju också chansen att säga "nej tack" när du har provjobbat, utan skyldigheter.

• cissi24

Varför skulle de inte kunna kräva det och framför allt varför skulle det vara kränkande? Det är ingen självklart att du kan jobbet bara för att du är 35 år Tycker det är jätte bra med provanställning det är ju ett sätt att visa att du klarar av jobbet.

Jag jobbar på en kundservice och har man haft ett fast jobb där och slutar...men kommer tillbaka efter kanske en månad så åker man på provanställning igen. Tycker detta är helt okej.

• Bellsam

Ja det tycker jag. En dag är ingenting, är skillnad om man börjar prata om en vecka eller mer.

• meuf

Finns inget i lagen som säger att krav på provanställning skulle vara fel. Förutsätter att du får kontrakt och betalt för detta.

• Kajsan

Jag tror TS och ni andra pratar om olika saker.
    En provanställning är en självklarhet, men många arbestgivare vill att man jobbar gratis 1-3 dagar för att "testa hur det är där typ ".
    DET sätter många restauranger i system och får gratis arbetskraft på det sättet.
    Självklart ska du ha betalt om du provjobbar!

• jutti

Jag fick provjobba 2 dagar mot betalning....fick jobbet!

• Lotlas
    Kajsan skrev 2008-08-08 16:57:26 följande:
    Jag tror TS och ni andra pratar om olika saker.En provanställning är en självklarhet, men många arbestgivare vill att man jobbar gratis 1-3 dagar för att "testa hur det är där typ ".DET sätter många restauranger i system och får gratis arbetskraft på det sättet.Självklart ska du ha betalt om du provjobbar!
    Men det är fortfarande inte fel, så länge man har ett anställningsavtal och får samma lön som sedan. Det är klart att "provjobba" oftast är en kortare tid, ett par dagar, medan en "provanställning" är en längre period på några månader.
  • Sofye
    Jag tror TS och ni andra pratar om olika saker.En provanställning är en självklarhet, men många arbestgivare vill att man jobbar gratis 1-3 dagar för att "testa hur det är där typ ".DET sätter många restauranger i system och får gratis arbetskraft på det sättet.Självklart ska du ha betalt om du provjobbar!
    Antog såklart att hon skulle få betalt!
  • ReRant
    Fast TS skriver att hon inte jobbar gratis, men undrar om de kan kräva att hon provjobbar när hon har såpass mycket erfarenhet som hon har.

Och självklart tycker jag att en arbetsgivare kan begära det. Ens kunskap är inte det enda en arbetsgivare bryr sig om. De vill se stresstålighet och hur man fungerar med de andra i laget.
  • bitchtits

det kan man mycket väl - men du ska ha lön för det

• johandra

Själv tycker jag det är väldigt konstigt att det finns arbetsgivare som INTE kör med provanställning. Vad vet man egentligen om en person som man träffat i bästa fall några timmar sammanlagt i intervjuform? 

Men självklart ska du ha betalt, även om det bara handlar om en dags provanställning... 

Svar på tråden Får man som arbetsgivare begära att en som söker jobb måste"provjobba" en dag????!!!!!