• mamita

Ödla?

Min 6-åring vill ha en ödla och jag har i ett svagt ögonblick sagt att han kan få det... :-S

Jag vet inget om ödlor så jag tar gärna emot all information ni har och tips ni vill dela med er.

Vad äter de förutom insekter? Var kan man köpa en ödla?
    Vad måste man tänka på vid skötsel osv?

• Svar på tråden Ödla?
  • Kajee

Vet inte så mycket om ödlor direkt, men mina barn har sköldpaddor hemma hos sin pappa. Reptiler är bland det mest känsliga djur du kan ha. Det kräver ganska mycket kunskap för att ha en ödla/sköldpadda/orm. Så läs på massor!

• lunkentuss

Det beror på vilken ödla... Men dom köper man i djuraffären, dom finns ju på köpcentrumen oftast... Fråga personalen vilken ödla dom rekommenderar en nybörjare =) Du får informationblad där också när du köper djuret =)
    En del ödlor äter bara grönskaer och en del både insekter och grönskaer =) Men som sagt, personlane vet =)

• Cubix
    mamita skrev 2008-08-08 19:01:06 följande:
    Min 6-åring vill ha en ödla och jag har i ett svagt ögonblick sagt att han kan få det... :-SJag vet inget om ödlor så jag tar gärna emot all information ni har och tips ni vill dela med er.Vad äter de förutom insekter? Var kan man köpa en ödla?Vad måste man tänka på vid skötsel osv?
    Leopardgecko är en lättskött och trevlig ödla.... fast till en 6åring... hmm.. :/
    är det en ansvarig och väluppfostrad unge du har så sure thing, men i den åldern vill de gärna showa sina husdjur, grannens unge hade en fågelspindel som liten, den tog hon med ut i bostadsområdet och "slarvade bort".. inte synd på ungen, men på spindeln som antagligen dog...

hur som; Leopardgecko är en lätthanterlig och bra nybörjar ödla men det blir nog du som får sköta rengöring o matningen av dom.... (äter syrsor) :)
  • Jumsan83

vi har 2 st leopardgecko och det är en mycket bra ödla om man inte är van vid ödlor dom är lätta att ta hand om och sen så är dom små och så är dom fina att titta på..

• mamita

Tack för alla svar, ok Leopardgecko, finns dessa i djuraffären?
    Ska man kanske köpa två så att ödlan inte behöver vara ensam?

Självklart ska JAG ta hand om ödlan, jag räknar inte med att min 6åring fixar det ansvaret, men givetvis ska han få vara delaktig.

• mamita

hur stora är leopardgecko? terrariet ska självklart vara stort men hur stort?

massa frågor...

• suset

Vanliga salamandrar är ju också väldigt lättskötta... gå in på www.repti.net så kan du läsa en massa om reptiler.

• Jumsan83

leopardgecko är små har läst att dom kan bli som mest 25 cm...
    vissa djuraffärer har dom inte alla vi köpte våran i örebro köpte först bara 1 men sen fick vi 1 till för dom hade tröttnat på sin.
    Terrariet behöver inte vara så jätte stort vi håller på att bygga ett eget så våra är bara i ett akvarium som man ska igentligen till fiskar så länge för det andra vi hade som vi köpte till när vi skaffade ödla gick sönder när vi flyttade så vi löste det bara lite snabbt..

Svar på tråden Ödla?