• Camarogirl

Hemförsäkringen täcker inte skador orsakade av husdjur! !

Söta kissen Tiger gjorde härom veckan något väldigt dumt. Han kissade i mattes väska!! Matte blev inte glad , för där låg både mattes o husses telefoner, plånböcker, nya kameran mm. Som tur var så blev "bara" husses dyra telefon förstörd...

(Har inte hänt varken före eller efter, vi tror han kan ha blivit getingstucken och tillfälligt sinnesförvirrad.)

Döm om mattes förvåning när det sedan visar sig att Folksam, och enligt dem inte heller någon annan, ERSÄTTER SKADOR ORSAKADE AV HUSDJUR!! Så om vi haft en kristallvas för 30 000 spänn, hade vi inte fått ut ett öre för den om gulliga kissen förvandlat den till flisor...

Hade däremot en ÄLG kommit in i huset och sparkat ner vasen/kissat i väskan hade vi fått ersättning...

För alla er som har djur kan detta vara värt att veta! Kolla vad som gäller med ert försäkringsbolag!

• Svar på tråden Hemförsäkringen täcker inte skador orsakade av husdjur! !
  • iii

Men det gåt väl att skaffa någon sorts tillägg på försäkringen som gäller för såna skador? Tex "drulleförsäkring" kanske?

• Camarogirl
    Svar på #1
    Enligt Folksam finns inget skydd mot skador uppkomna av husdjur... Förklarade vad jag tyckte om detta, och fick till svar att "det brukar inte hända så mycket"!
  • Bonanza

Nej, och det är därför du alltid ska säga att du har tappat den/vält något etc.

Det trodde jag att alla visste.

• Zemcia

nope det gör dem inte, däremot ersätter dem om du varit med hunden hos en vän och hunden äter upp deras soffa!

Sjukt konstigt, egentligen borde det gå på hundens försäkring tycker man, men icke!

• Pappatilltwins

Det beror på bolaget.
    IF ersätter om tex katten river sönder skinnsoffan.
    Även om de tex skulle välta ngt osv.

Jag har faktiskt fått ersättning för en olycka orsakat av en katt.
    Katten sprang på mig när jag drack och slog ut en del av framtanden. Och det betalade Folksam

• Queequeg

Nu har jag i och för sig inte folksam, men jag har fått ut på försäkringen när katten kräktes i TV:n för ett par år sedan,så det är nog olika från boöag till bolag

• Pappatilltwins
    Queequeg skrev 2008-08-10 00:45:03 följande:
    Nu har jag i och för sig inte folksam, men jag har fått ut på försäkringen när katten kräktes i TV:n för ett par år sedan,så det är nog olika från boöag till bolag
    Ja man ska verkligen titta vad man får för premien man betalar. Vi har egentligen gratis hemförsäkring från Folksam men väljer att ha IF för vi tycker de är bättre att ha att göra med plus bättre villkor
  • nalma

Våran hemförsäkring täckte skador som vår katt orsakade. Vi bodde då i lägenhet och hade ett badkar med vipp kranar. Vi var bortresta över natten och när vi kom hem så var hela vår lägenhet dimmig av vatten ånga. Katt skrället hade lyckats hoppa på kranen och satt på varmvattnet så det var säkert 40 grader i lägenheten och de mesta var total förstört, allt trä hade svällt upp o spruckit, alla tavlor åkt ned från väggar, tapeter lossnat, färgen i taket lossnat...........ja, det såg ut som ett katastrof område.

Försäkringsbolaget trodde mig inte när jag sa att katten fått på kranen, men efter de kommit ut o tittat så köpte de min historia.

I allafall så täcktes alla skador på lägenhet o bohag av hemförsäkringen

Svar på tråden Hemförsäkringen täcker inte skador orsakade av husdjur! !