• Elle76

Farligt att ha fläkt i sovrummet?

Vi har satt in en liten fläkt i sovrummet där vi alla sover vår 5½ månaders dotter oxå, fläkten är ställd så att den inte blåser direkt på vare sej henne eller oss, men jag undrar ifall det är farligt o om hon kan bli förkyld av att sova i ett rum med fläkt? Nån som har erfarenhet av det?
    Vi har så varmt i sovrummet o vi kan inte öppna fönstret eftersom vi bor på bottenvåningen o har sovrummet ut mot gatan....

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Farligt att ha fläkt i sovrummet?
  • Sara78

Vi har också fläkten igång.. annars skulle vi inte kunna sova!! Men det är ju ingen kall luft som kommer, det är ju bara att luften inte står stilla, så jag tror väl inte det är så farligt med förkylningsrisk eller så. Vi har i alla fall liten filt på vår stumpa så hon inte ska bli kall om benen... Sen ligger hon ju bredvid mig också så hon är jätte varm...

• Elle76

Vår dotter ligger både i sin säng o lite hos oss, det blir lite som hon vill ibland sover hon i sin säng o ibland har hon börjat vilja sova hos oss...men hon blir hysterisk om man lägger filt på henne så det kan jag inte men jag tror inte hon blir för kall.. Det var mest blåsandet som jag var orolig för men du tror inte det är risk för att hon ska bli sjuk då?
    Tack för ditt svar Sara78!

• jummie

när de är små ska de väl inte vara i drag...vet inte hur det är när de är lite större...funderar oxå på att ställa in en fläkt i sovrummet...

• Nellis

Vi använder fläkt då det inte går att sova annars. Hade även det när "storpoken" var liten och han har inte fått några problem av det.

• fru bengtsson

Vi hade iaf takfläkt i v-rummet direkt vi kom hem från BB. Frågade BVC-sköterska när hon var på hembesök om de var OK, och hon rekommenderade att man skulle leva så "normalt" som möjligt. Det är ju inte bra om det blir FÖR varmt för en bebis heller...

• first timer

Vi har också tak-fläkt i sovrummet och det blir ju tokvarmt om inte den är på..
    Vår BVC-tant sa att bara de inte ligger i direkt drag så är det ingen fara så vi har ställt vår fläkt så att luften går uppåt istället för nedåt.

• liselotte72

Vi har också en takfläkt som snurrar dygnet runt för vi har så varmt också.
    Ida sover i sin säng men även hos oss och jag tror nog hon också tycker det är skönast då det är svalt.

• Elle76

Tack för era svar alla!

Nu är jag mycket lugnare! Fläkten får stå kvar! Det är ju hopplöst att försöka sova när det är för varmt det går inte jag bara vänder o vrider mej o liten sov oxå dåligt innan jag förstod att hon var varm o plockade av henne pyjamasen o filten sen sov hon bättre till för nån dag sen o i natt sen fläkten kom upp har hon sovit bra igen...så hon gillar inte när det är för varmt...men jag vill ju inte göra nåt som gör henne sjuk...men ni är ju många som har fläkt o friska bebbar så då ska väl min lilla oxå klara av det!

• Flutterby

Ja, jag är ju ingen läkare, men förkyld blir man väl av baciller o virus, så fläkten är nog inte farlig, men som sagt, jag är ingen expert!

Svar på tråden Farligt att ha fläkt i sovrummet?