• sakura75

Varierande månadslön pga provision, hur beräknas FP?

Jag har delvis provisionsbaserad lön, dvs en grundlön och provision som varierar månad till månad. Någon som vet hur FK beräknar min SGI då? Räknar man utefter kalenderårsinkomst (alltså jan-dec) förra året eller uppskattad för i år, faktisk inkomst de 12 mån innan BF, eller vad?

• Svar på tråden Varierande månadslön pga provision, hur beräknas FP?
  • ke chara

med reservation för att jag kan vara förvirrad, men FP räknas (väl) ut enligt följande:
    1/ ta din årsinkomst under 2007 (om du ska börja vara ledig nu i år)
    2/ multiplicera med 0,97
    3/ multiplicera med 0,8
    4/ dela med 365
    då får du fram din dagersättning, före skatt.

• Carisma95

Nej, det är inte kalenderår (2007) som ligger till grund.
    Vanligtvis är det AKTUELL lön som räknas (om man har fast lön). Men har man oregelbunden lön, brukar FK räkna ut en snittlön på inkomsten 240 dagar innan BF.
    (Skulle man bli sjukskriven påverkar det INTE SGI:n negativt).

A stumble may prevent a fall....
  • Matilda84
    Svar på #2
    Carisma95 skrev 2008-08-09 09:43:15 följande:
    Men har man oregelbunden lön, brukar FK räkna ut en snittlön på inkomsten 240 dagar innan BF. (Skulle man bli sjukskriven påverkar det INTE SGI:n negativt).

Men hur blir det för mig som är anställd på 50% men alltid har jobbat mycket mer..? Har tänkt att gå ner och inte jobba något extra nu utan bara jobba 50%.. Har BF 4 Dec.
  • ke chara

huh. ser man på... tur det finns de med bättre koll till mitt försvar var det så det funkade i praktiken för mig under min förra f-ledighet.

• Carisma95
    Matilda84 skrev 2008-08-09 13:32:54 följande:
    Men hur blir det för mig som är anställd på 50% men alltid har jobbat mycket mer..? Har tänkt att gå ner och inte jobba något extra nu utan bara jobba 50%.. Har BF 4 Dec.
    Lite klurigt...
    Vanligtvis kan man ju gå ner i arbetstid (från sin ordinarie anställning) 6 mån innan BF utan att förlora sin inarbetade SGI. Men eftersom du jobbat mer än din kontrakt säger (50 %) och du "går ner" till 50 % så är det ju inget som syns i papprena...

Hade du fortsatt att jobba mer än 50 % innan BF så hade det ju varit lättare, då FK beräknar SGI på det du faktiskt tjänar. Bara att skicka in lönespec.kopior. Men detta gör det lite knepigare.. Jag är osäker, så ring och kolla med FK för säkerhets skull.
    A stumble may prevent a fall....
  • Matilda84
    Svar på #5
    ok.. Får höra med fk hur det funkar..
  • sakura75

Tack för svar! Knepigt det här... Man får hoppas att min arbetsgivare har korrekta lönespecifikationer, flera månader i år har de nämligen räknat fel (till min nackdel) och jag har fått korrigera i efterhand. Vet någon om semestertillägg räknas med i det där snittet?

Svar på tråden Varierande månadslön pga provision, hur beräknas FP?