• KajsaAnka

    Hur planterar man ett orkidéskott?

    En av mina orkidéer har fått ett skott som växt ut. Hur gör jag med det?? Ska jag sätta det i vatten eller direkt i orkidéjord? Någon som vet?? Några andra tips?

    Tack på förhand!


    ♥ Dotter född 15 maj -06 ♥ Son född 20 juni -08 ♥
  • Svar på tråden Hur planterar man ett orkidéskott?
  • MammaMie

    skott? Hur menar du, på en av stjälkarna eller bredvis orkideen?

  • KPV0701

    Har skottet några egna rötter? Då borde du ju kunna plantera det i jord.

    Min busige son ylckades bryta av en blomstängel på en av mina orkidéer och jag satte den i en vas. Döm om min förvåning nu när jag ser att den satt rötter. Så nu har jag också en orkidé-stickling.. =)

  • MammaMie

    Låter som ni andra två har flera orkideer Har själv 8 st men träffar mest på folk som har två, tre. Vet inte varför jag blivit så besatt av orkideer.

  • Grannen

    Man väntar tills skottet har långa luftrötter. Sedan planterar man det i en orkidekruka (genomskinlig) o olikidebark.

  • KajsaAnka
    MammaMie skrev 2008-08-11 12:13:52 följande:
    skott? Hur menar du, på en av stjälkarna eller bredvis orkideen?
    Det är ett skott som vuxit ut på stjälken. Blev jätteförvånad, men glad såklart

    Tack för era svar, då ska jag ta och plantera det snart.
    MammaMie skrev 2008-08-11 17:00:32 följande:
    Låter som ni andra två har flera orkideer Har själv 8 st men träffar mest på folk som har två, tre. Vet inte varför jag blivit så besatt av orkideer.
    Jag gillar också orkidéer. Favoritfärgen är vit Men de är ju ganska ovanliga, så än så länge har jag bara en vit.
    ♥ Dotter född 15 maj -06 ♥ Son född 20 juni -08 ♥
  • MammaMie

    Kajsa Anka: haha, när jag tänker har jag faktiskt inte en enda vit.. Eller har en vit med oregelbundna mörkcerisa fläckar.. Och någon ljust gul men ingen vit!

    ojoj, nu börjas det igen, måste ner till blomsteraffärn och se vad de har och vilka priser..!

Svar på tråden Hur planterar man ett orkidéskott?