• Gnista

Vitlök farligt för hundar?

Med anledning av en diskussion i en annan tråd här måste jag fråga: Är just vitlök farligt för hundar? Jag vet att annan lök är farlig, tex rödlök och gul lök. Jag har dock fått informationen att vitlök är bra mot tex fästingar, det finns ju tom speciella preparat som säljs. Men när jag googlat så verkar det ju farligt!

• Svar på tråden Vitlök farligt för hundar?
  • ninanen

Jag vet folk som ger sina hundar vitlök just för att det är bra mot fästingar... Det är med all säkerhet inte så mycket dom får men jag vet att dom ger vitlök iaf...

• Kantarellen

Vitlök ÄR farligt för hundar precis som gul och röd lök. Att det sen säljs som kosttillskot och tom kan ingå i foder betyder inte att det är ofarligt, bara att det är okuniga/pengakåta tillverkare/återförsäljare. Sen finns det ju faktiskt inget motsattsförhållande i att vitlök hjälper mot fästingar och att vitlök är farligt. Allt handlar ju om mängd och känslighet. Men varför sjansa?

• Hondjuret

svar ja. Skadligt för blodkroppar nånting, även för hästar tror jag. Idiotiskt med vitlökspreparat!

• Gnista

Kantarellen: Nä, du har absolut helt rätt i att det inte finns något motsatsförhållande. Jag tycker bara att det är helknäppt att det finns preparat som är farliga. Man (jag i alla fall) trodde ju inte att det säljs saker som är direkt skadliga. Men nu vet jag

Hondjuret: Ja, idiotiskt är ordet!

• tildabelle

Vitlök är inte samma som gullök, rödlök, charlottenlök osv. Så vitlök ska inte vara skadligt för hundar. Veterinärer rekomenderar vitlökspreparat till hundar iställer för fästinggift under fästing säsong osv, finns även vitlök i en hel del hundmat.

All annan lök är däremot skadligt för hunden och ska hellst inte ges alls.

Personligen så tycker jag att dom preparaten som finns för hund under fästingsäson fungerar så pass bra att man inte behöver använda vitlök (med tanke på att alla säger olika).

Varför chansa om man är osäker?

Svar på tråden Vitlök farligt för hundar?