• fruL

Gretas lillasyster?

Hej,

Det är snart dags för en lillasyster och vi vill hitta ett namn som passar till Greta. Inte för snällt och mjukt - gärna lite konsonanter - och inte för samtida med Greta (som Ester, Edit, Elsa). Inte för rätt i tiden. Det är troligt att hon får ganska mörka ögon, brunt och lockigt hår.

Vi har funderat på Elvira, Betty, Betsy, Astrid, Sonja, Sylvia. Tyck gärna till om dessa eller fler uppslag...

Tack!
    fruL

• Svar på tråden Gretas lillasyster?
  • Pelargonen

Jag tycker att Betsy, Astrid, Sonja och Sylvia helt klart ät tidsenliga med Greta dock.

Av dem är Astrid fint. Ingrid är också fint.

Jag tycker att Ellen, Maja, Iris, Wilma, Klara och Leia passar fint med Greta.

• fruL

Härligt att få lite input, tack!
    Fler?

• Kajsan

Vi tänkte Greta till vår lilla, men det blev Margit istället.
    Det kanske kan va nåt ? Rller min andra favorit :Elisabet?

• Lii

Greta och Hilda
    Greta och Stella
    Greta och Ebba
    Greta och Smilla

• spöke

Betty & Betsy - låter inte som "starka" kvinnonamn (kanske för att jag läste en artikel om hur brittiska manliga parlamentariker kallade de kvinnliga för "Betty" för "alla var ju ändå likadana"... morrrrrr!)

Astrid, Elvira & Sonja - gulliga namn, passar bra med Greta (tycker Greta är jättefint förresten )

Sylvia - ett fotbollslag

Fler förslag:
    Tora Lotten Kerstin Siri Annika Hedda Lisen Karin Britta Doris Ina Ellinor Judit Lena Marion Rakel

• filos

Astrid är fint! Gillar inte heller Sylvia eller Betsy...men namn är ju smaksak!
    Annars kanske Venla, Alva (min dotter heter det så måste säga det fast det tillhör de "gamla namnen"), Sofie, Lina, Elisa...Jo, det finns många fina tjejnamn!

• Jyckeberga

Astrid och Betty ar jattefina! Betty ar nog min favorit... Gillar aven Ingrid, Vera och Siri.

Gillar INTE Sonja och Sylvia...

• H J

Av dina förslag gillar jag Elvira, Astrid och Sonja - fina namn.

Hillevi
    Rut
    Rosa
    Vivi
    Pia
    Sylvie
    Yrla

• februari tjej

Vår "stora" tjej heter Tyra...och vår lillsyrra som kommer i september ska heta Greta

• NeMeAr

Vera
    Svea
    Astrid
    Irma
    Elsie
    Alice

Mamma till väldens goaste pojkar Neo 030622 och Melvin 060905
  • fruL

Tack för era bidrag, toppen! Vi får hoppas att något namn känns självklart när vi väl får träffa bebisen. Det är hur som helst tydligt att smaken är som baken, men Astrid verkar gå hem hos många här.

Tack igen,
    fruL

• 198608

Astrid är jättefint, annars tycker jag Hilma passar bra med greta :)

Svar på tråden Gretas lillasyster?