• Anonym

Någon mer som kan trycka fram vätska ur brösten fast ert barn är 2, 5 år och det var länge sedan ni slutade amma?

Kan det vara att man går runt och är skengravid helatiden? är orolig då jag hört att bröstcancer har detta symptom.. Någon mer som har liknande?

• Svar på tråden Någon mer som kan trycka fram vätska ur brösten fast ert barn är 2, 5 år och det var länge sedan ni slutade amma?
  • Mamma S

Min yngsta dotter är 4 år, jag ammade i 5 månader men har fortfarande mjölk kvar i brösten. Hade det i flera år efter jag slutade amma första barnet också. Har också hört att vätskande bröst kan vara ett tecken på bröstcancer, men om du inte har några andra symptom så är det säkert ingen fara. Ring din bm annars och prata med henne om du är orolig!

• Anonym

Min dotter är nyss fylda 2. Jag slutade amma när hon var runt 3 månader. Jag kan fortfarande klämma fram och lär säkert kunna det om ett halvår också. Det är tydligen helt normalt!
    Så länge det bara kommer om du klämmer så är det inget konstigt alls! Kläm inte

• Anonym (ts)

Så svårt bara, för man skall ju känna efter knölar, men hela bröstet är ju fullt av knölar(bröstkörtlar). En ärtstor knöl är ju svår att upptäcka. Undrar vilken canservätskan har. Min är vit/gul/genomskinlig. Dock lite salt för jag var tvungen att doppa tungan och smaka och se om det var mjölk=sött. Lite äckligt var det dock.

• Anonym

Det är ilkadant för mig och mina tjjer är nu 5 år, slutade amma för 4 år sedan...oroar mig dock inte för cancer då det ju inte är så att det bara började utan att det snarare aldrig har slutat riktigt

• Mamma S

Anonym (ts) skrev 2008-08-08 23:53:05 följande:

Så svårt bara, för man skall ju känna efter knölar, men hela bröstet är ju fullt av knölar(bröstkörtlar). En ärtstor knöl är ju svår att upptäcka. Undrar vilken canservätskan har. Min är vit/gul/genomskinlig. Dock lite salt för jag var tvungen att doppa tungan och smaka och se om det var mjölk=sött. Lite äckligt var det dock.
    Jag tror att du skulle känna en nytillkommen knöl. Jag har haft flera mindre knölar som jag fått kolla med mammografi och punktion, dom har känts tydligt. Körtlar brukar ömma rätt mycket medan andra knölar känns hårdare och rundare.
  • Lovebug

Läste faktiskt en artikel igår i Vi föräldrar om att det är vanligt att det kan komma lite mjölk flera år efter man slutat ammat. Artikeln handlade om att sluta amma. Det är alltså helt normalt och inget att oroa sig för.

• Anonym

Det är troligtvis ingen fara, som sagt det kan komma vätska flera år efter man har slutat amma.
    Men man kan aldrig vara säker. Min kompis som visserligen slutat amma 6 år tidigare hade haft vätska ut sitt ena bröst i ett par år innan hon fick veta att hon hade bröstcancer. Vätska kom dock bara från ena bröstet, det som visade sig ha en tumör.
    Jag vill absolut inte skrämma upp dig, men det skadar aldrig att kolla om man är osäker, oftast är det ju ingenting. Om inte annat för att få bort oron.

Svar på tråden Någon mer som kan trycka fram vätska ur brösten fast ert barn är 2, 5 år och det var länge sedan ni slutade amma?