Svar på #17
skrev precis detta i en annan tråd. Är liksom i förstoppningsbranschn

.
Hej!
jag har börjat skriva när jag ser någon med förstoppningproblem så ni kanske känner igen mig och har tröttnat på mina råd !
Hur som helst, vi har en dotter som varit förstoppade sedan hon fick smakisar och varit trög även när hon helammades. Troligtvis har hon en större disposition för förstoppning än er dotter - hoppas jag för er skull.
Hon är nu tre och ett halv. När jag slutade amma vid tio månaders ålder blev det sämre. Hon började dessutom äta kopiösa mängde välling. Vi lyckades inte få till matglädje och lust hos henne och det är fortfarande svårt. Förmodligen berodde det på förstoppningen, biverkningarna av laktulos, vilka hon led mycket av och kanske av den onda cirkeln med dessa vällingmängder.
Jag kan länka en beskrivning av hennes förstoppningsproblematik och kostvanor/medcinering: Förstoppning trots Lactulos mm - Familjeliv
Ta dock inte till dig mina råd om linfrön för jag har avrått från att ge sådana (väldigt effektiva)!
Visst är det bra med amning mot förstoppning men som sagt min dotter var förstoppad även när jag ammade. Min son som är strax över året lyckas dock bl a pga ammning (fortfarande mycket amning) hålla magen i bra form. Han har väl en normalare mage än syrran men visst är mina erfarenheter av dotterns förstoppning starkt bidragande till att jag ammar så mycket och fortfarande. Jag är orolig för jag vet inte vad som lett till hennes svåra tarmbesvär. För mycket mjölmat för tidigt? För mycket välling? Efter två års vårdsökande fick jag sträng tillsägelse att sluta ge henne så mycket välling. Max en halvliter mjölkprodukter sammanlagt, däri inkluderat välling, då mjölkprodukter kan vara stoppande. Nu dricker hon dock åter välling efter att nästan ha lagt av för att hon i det närmast matvägrar på eftermiddagen och det har INTE försämrat hennes mage, så jag har mina personliga funderingar på att något inte stämmer med preistaltiken. Jag ville bara dra detta om välling eftersom det kan ges råd om att både ge och inte ge vid förstoppning. Om man försöker gå på fullkornsråden, så finns det fullkornsvälling med plommon i. Man skall ju bara komma ihåg att man behöver vätska UTÖVER välling! Så mycket fullkorn kan kräva mer vätska. Vi har under perioder spätt ut vällingen med vatten.
Vatten är ju väldigt bra. Hon måste dricka ordentligt.
Hon kan ha fått en spricka i analöppningen som gör att det gör ont. Det finns smärtstillande salva.
Klyx och mikrolax kan användas för att få bort proppar som blockerar.
Laktulos, importal och movicol junior är exempel på mediciner som kan krävas om kosten inte räcker till.
Vid långvarig förstoppning skall barnet utredas. Mjölkallergi, gluten?
Förhoppningsvis kommer ni tillrätta med det med kosten. Kanske har ni glömt bort drycken när du slutade amma? Det är ju lätt hänt. En flaska eller mugg vatten jämt och ständigt kanske räcker. Mycket fibrer, rivna morrötter gör susen på min son, ärtor, körsbär kommer ut hela! rivet äpple (eller helt så klart )Frukt i mängd, många små mellanmål med fruktstunder.
Tänk inte på amningen. Du kan inte veta vad förstoppningen beror på och förr eller senare slutar man amma. För mig var det av olika skäl rätt när dottern var tio månader. KAnske bidrog det till svårare förstoppning men kanske inte. Sonen får fortsätta och risk för förstoppning är bara ett skäl och inte det störtsta! Han och jag fungerar helt annorlunda helt enkelt med amningen, så vi kör på även när jag börjar jobba - så länge vi gillar det !
Lycka till!