• Malounis

Står i valet och kvalet mellan två jobb...

Just nu har jag ett sommarvik på ett äldreboende. Jobbar natt och trivs bra med det.
    Vikariatet går ut den 18 aug och mest troligt så blir det ingen fortsättning. Lät lovande när jag började men nu har kommunen aviserat om besparingar samt att det låter som att det inte kommer att bli några tjänster lediga framöver (iaf om man pratar med adm. chefen (verksamhetschefen är på semester och kommer tillbaka samma dag som jag slutar).
    Möjligheten är att jag kan anmäla mig arbetslös och hoppa in när någon är sjuk.

Jag har nu blivit erbjuden ett fast jobb på ett callcenter. Kruxet är att det ligger mycket längre bort (5 mil mot 1,7 för det nuvarande) plus att grundlönen är något sämre. Man har dock en prestationslön på det så är man riktigt duktig så kan det bli mycket pengar.

Jag vet inte hur jag ska göra. Vara arbetslös och gå in och vikariera på nuvarande arbetsplatsen eller ta callcenterjobbet och riskera dålig lön (och typ 3000 kr i månaden i bensinkostnad!) plus åka över 10 mil om dagen...?

• Svar på tråden Står i valet och kvalet mellan två jobb...
  • vackrastarflow

Du kan ju göra avdrag för resvägen i deklarationen, så jag tycker definitivt att du ska ta jobbet. Tyvärr är det dålig lön (jobbar själv i den branschen), men det är ett rätt roligt jobb och man har ofta väldigt bra kollegor.

Men att välja mellan att gå på bidrag och jobba? Alltid alltid jobba.
    Såvida du inte klarar dig på vikarielön dvs.

• Carisma95

Man får göra avdrag för en DEL av bensinkostnaden!

TS:
    Får man fårga vad grundlönen ligger på?
    Håller delvis med vackrastarflow; att jobb är bättre än a-kassa!
    Men... är det jättelåg grundlön och mestadels prestationslön, så KAN du ju riskera att gå back (efter du betalt bensin osv.)

A stumble may prevent a fall....
  • Malounis

Mellan 15-16000 är grundlönen på beroende på ålder och erfarenhet. Plus att det är två olika provisionsdelar. En försäljningsprovision - man sitter dock inte och ringer upp folk och försöker sälja produkter utan man ska försöka sälja när dom ringer ang nåt problem de har med någon tjänst. T.ex. ringer någon om problem med sitt bredband och vi ser att de inte har telefoni inom samma så försöker vi få dem att välja telefoni också. Runt en tusenlapp brukar den prvisionen ge per månad före skatt.
    Den andra provisionen är som sagt baserad på hur pass effektiva samtal man gör och där kan det bli mycket mer pengar. Vet dock inte hur de beräknar detta och vad det genomsnittligt kan bli per månad.

Avdrag för bensinen kan man ju göra men det är ju vid deklarationen, tills dess så måste man ju ligga ute med alla dessa pengar varje månad...

Visst är det bättre att ha jobb än att gå arbetslös men rent ekonomiskt så går det nog ganska jämt upp.

• Carisma95

Men 15-16.000 i grundlön är ju helt ok. (Trodde det låg runt 10.000 vilket ska vara vanligt i den branschen).

Det är ju egentligen FÖRSTA året, du får ligga ute med bensinpengarna. (Den delen som går att dra av). När du får tillbaka på skatten nästa år, kan du ju använda de pengarna tills bensinräkningen varje månad, så känns det mindre på den "vanliga" ekonomin.

• Malounis

Glömde säga att jag kan jobba max 75% så min grundlön skulle bara bli kring 12-12500 i månaden... (har iof sjukersättning på 1500 så det blir ju lite mer)

Nu tjänar jag 111 kr/timme (som vårdbiträde, mer om jag får vicka som uska vilket jag egentligen är). Plus ob...

• Malounis

Carisma

Ja det förstås, så kan man ju göra...

10000? Oj, ja då kanske lönen är "bra" då.

• Carisma95

Tycker du även kan ringa din nuvarande verksamhetschef och prata om framtida utsikter. Det är ju kanske lättare att bestämma sig om du vet att du inte kan få fortsatt?

• nublu

Det går ju att skattejämka också så att du slipper ligga ute med pengarna också.

• Carisma95
    nublu skrev 2008-08-09 10:03:54 följande:
    Det går ju att skattejämka också så att du slipper ligga ute med pengarna också.
    Skattejämka på bensinen..?
    Eller på lönen menar du?
  • Carisma95
    nublu skrev 2008-08-09 10:11:27 följande:
    Skattejämka på lönen.
    Tänkte väl det..
  • Malounis

Verksamhetschefen har som sagt semester så han kan jag inte ringa.
    Kommer tillbaka samma dag som jag slutar och de på callcentret vill veta nästa vecka om jag vill ha jobbet...

• vackrastarflow

Nej grundlönen är verkligen inte 10000kr. Det finns många avtal men den vanligaste ger minst 14000kr om man är 20 och sedan höjs det med åldern (handels).
    Jag bor själv i en ganska stor lägenhet i en stor stad och det går runt väldigt bra, och jag jobbar också 75%.

Går det jämt upp så ska du verkligen ta jobbet. Sök då hellre jobb under tiden som du jobbar på callcenter, det ser sååååå mycket bättre ut i CV:t. Jobbar du 75% kan du ju säkert också gå in som vikarie några dagar i månaden och få upp till 100% på det viset.

• Tecken

TS, jag upplever det inte som att du står i valet och kvalet mellan två jobb - du har väl bara ett att välja på?

• Carisma95
    vackrastarflow skrev 2008-08-09 12:57:00 följande:
    Nej grundlönen är verkligen inte 10000kr. Det finns många avtal men den vanligaste ger minst 14000kr om man är 20 och sedan höjs det med åldern (handels).Jag bor själv i en ganska stor lägenhet i en stor stad och det går runt väldigt bra, och jag jobbar också 75%. Går det jämt upp så ska du verkligen ta jobbet. Sök då hellre jobb under tiden som du jobbar på callcenter, det ser sååååå mycket bättre ut i CV:t. Jobbar du 75% kan du ju säkert också gå in som vikarie några dagar i månaden och få upp till 100% på det viset.
    Jag antar att det finns callcenter som inte har något kollektivavtal..?
    Det är flertalet här på FL som uppgett dessa löner. (Även om allt inte är sant här, så borde de ju veta om de jobbar där)
  • vackrastarflow
    Carisma95 skrev 2008-08-09 16:09:55 följande:
    Jag antar att det finns callcenter som inte har något kollektivavtal..?Det är flertalet här på FL som uppgett dessa löner. (Även om allt inte är sant här, så borde de ju veta om de jobbar där)
    Då jobbar de iaf inte inom de största. Och ja, man får skylla sig själv lite om det inte finns nåt avtal (det är ju verkligen att jobba på eget bevåg). Mitt företag hade då aldrig klarat sig utan avtal, då hade folk inte jobbat där... Det sätter ju en viss press på företaget.
  • Carisma95
    vackrastarflow skrev 2008-08-09 18:40:25 följande:
    Då jobbar de iaf inte inom de största. Och ja, man får skylla sig själv lite om det inte finns nåt avtal (det är ju verkligen att jobba på eget bevåg). Mitt företag hade då aldrig klarat sig utan avtal, då hade folk inte jobbat där... Det sätter ju en viss press på företaget.
    Det är inte lätt.
    Står man som arbetslös så kräver arbetsförmedlingen att man söker ALLA jobb (som man är kvalificerad att klara av). Och då är det inget konstigt att man är "tvungen" att ta såna jobb..!
  • Malounis

Tecken

Nej ,det finns ju inte två jobb. Men vad jag menar är att jag har två möjligheter att välja mellan, antingen att ta callcenterjobbet med taskig lön eller att stämpla och hoppa in som vikarie på mitt nuvarande.
    Kanske var rubriken missvisande men ni förstår nog vad jag menar...

Vackrastarflow

Jag kan inte jobba mer än 75% eftersom jag som jag skrev har sjukersättning på 25%.

Appropå kollektivavtal - det här företaget har det iaf.

Det lutar nog åt att jag tackar nej till callcenterjobbet. Timlönen jag har nu är drygt 20 kronor mer än på callcentret. Och får jag vikariera som uska så blir det ju än mer. För att inte tala om att jag sparar minst två tusen spänn i månaden i bensin.
    Känns surt att inte ha en fast anställning, men som min man säger - om jag inte vikarierar inom vården nåt så kommer jag aldrig att få in en fot där.

Svar på tråden Står i valet och kvalet mellan två jobb...