• Ullet

Massor med tips inför högskoleprovet önskas!

Jag vet, jag vet... det är LÅNG tid kvar till nästa högskoleprov, men man vill ju vara ute i god tid

Ni som har gjort högskoleprovet, eller ni som liksom jag, ska göra högskoleprovet och har tips på hur man kan uppnå bästa resultat. Skulle ni vilja skriva dom här?
    Jag vill ha MASSOR av tips och ideér på hur jag bäst kan förbereda mig.

Tack på förhand!

Ullet

• Svar på tråden Massor med tips inför högskoleprovet önskas!
  • smilli

Gör gamla högskoleprov hemma med tidtagning och allt för då ser du hur lång tid du har på dig. Jag insåg att jag läser sakta när jag gjorde så och kan därför inte först läsa igenom texten och sen svara på frågorna, utan tar frågorna allt eftersom jag hittar svaret i texten (läsförståelse delen alltså). Oj hoppas du förstår, blev lite rörigt. Lycka till!

• wellah

beställ hem högskolekompendiumet, tror det kostade nån hundring men sååå bra. Börja öva i tid, för det är mkt att öva på. träna på att hålla koncentrationen länge.... det är stressigt studvis och oerhört kraftansträngning att sitta och koncentrera sig en hel dag *pust* jag somnade som en stock direkt jag kom hem.... var helt dööööööd :P

• Runguska

Det bästa man kan göra är nog att läsa mycket och vara uppmärksam på ord man inte förstår eller inte är helt säker på. Dels får man då ett större ordföråd till ORD delen plus att man blir uppmärksammare på texter i stort och därmet får lite fördel på LÄS delen. Vidare är nog det bästa man kan göra att öva på gamla högskoleprov och sedan tänka på när och hur man har nytta av det i vardagen och drmed få problemen på en mer hemmavan nivå. Alltså att man ser den nytta man ka ha av kunskapen, då brukar det bli roligare att öva.

• crabban

Jag använde mig av ett studiehäfte som jag beställde från Internet någonstans. Fyllt av tips och övninsguppgifter, massa svenska ord.. men vet dessvärre inte var det var jag fick tag på det.

Här om dagen ringde en kille och frågade om jag var intresserad av att förbättra mitt resultat på provet. Eftersom jag är nöjd som det är och kommer att komma in så tackade jag nej. Men, han ringde i alla fall från "tvåkommanoll", www.2komma0.com, och de erbjuder lite mer "seriös" hjälp med att lyckas på provet.

Annars ägnade jag en hel del tid åt att lära mig orden på den här sajten: www.concipio.se/ord/. Det är trots allt så att de svenska orden utgör en större del av provet än de andra delarna. Om du är intresserad av ord och har lätt för det så hade jag satsat mest på det! Läs DN!

Lycka till!

• Ullet

Tack alla för era tips! *tackkramar*

En fråga till då.
    En vän till mig sa att när dom rättar högskoleprovet, så använder dom endast en del av provet som då blir ens resultat.
    Stämmer det? Jag tycker att det låter väldigt konstigt, eftersom att jag har sett en mormaliseringstabell eller vad det heter, och 2.0 är ju då över 100 rätt ? Det kan man väl inte få på bara en del?

//Ullet

• crabban

Provet består av fem delar: svensk ordförståelse (ORD), svensk läsförståelse (LÄS), engelsk läsförståelse (ELF), NOG, som motsvarar matte-logik-delen, och DTK, där man ska avläsa diagram, tabeller och kartor. ELF och ORD görs samtidigt. Totalt blir det alltså fyra så kallade "block" med rast emellan. Ett av blocken görs två gånger för att prova ut uppgifter inför kommande prov med resultatet från det blocket räknas alltså inte i ditt resultat. Du får reda på efteråt vilket av de två blocken som kommer att räknas.

Äru me?

• Ullet

Jasså jaha!!!! Tack crabban, din förklaring var alldeles utmärkt.

Om man då spånar vidare på det där...
    Är det bäst att skriva, "samma" block som man är mindre bra på två gånger, eller tvärtom?

Ullet
    *som snabbt springer iväg och letar gamla prov*

• crabban

Man får inte välja vilket block man får skriva två gånger, det får man reda först när delproven delas ut. Top secret until then.. Så, det gäller att ha lite tur och hoppas att det delprov som man känner att det gick bäst på är det som räknas. Det andra stryks helt och hållet.

• papillon

Det viktiga när du gör provet är att du inte fastnar på något som du inte förstår utan snabbt går vidare. Om du har tid kan du gå tillbaka till det du inte förstod. Högskoleprovet är delvis ett stresstest i mitt tycke.

• Ullet

papillon: Tack för ditt tips! Ska tänka på det!

crabban: Nej det förstås, det har du rätt i. Så dum jag är

//Ullet

Svar på tråden Massor med tips inför högskoleprovet önskas!