Cykelhjälm?
Anväder era 15-åringar (och äldre) cykelhjälm? Från den dagen sonen fyllde 15 så vägrar han att använda cykelhjälm eftersom det inte är lag på det. Hur fungerar det hos er?
Anväder era 15-åringar (och äldre) cykelhjälm? Från den dagen sonen fyllde 15 så vägrar han att använda cykelhjälm eftersom det inte är lag på det. Hur fungerar det hos er?
Jag slutade använda det ungefär vid 14 års ålder.
Det är knappt nån alls i tonåren som har det längre för det känns fånigt. Dock så vet man ju bättre än vad man gör...
Självklart är det ju bäst om man fortsätter med cykelhjälm hela livet- men jag tror inte att verkligheten fungerar så.
Tycker att er tonåring varit otroligt duktig som haft hjälm ända till 15 år- är inte så vanligt det heller.
Vår son var betydligt yngre än 15 år när hjälmen åkte av.
Tack så mycket för era svar!
Visst är jag glad att han har haft den så pass länge, men önskar ändå att han skulle fortsätta att använda den.
Här använder 14 o 15 o 16 åringen hjäm. Cykeln blir beslagtagen om den inte skulle användas.
Men vi känner en kille som cyklade omkull pga grus och skadade ingenting förutom huvudet som inte hade hjälm.
Han kan inte sköta sig själ utan behöver hjälp med allt.
Använder ni hjälm själva? Jag vill så gärna att mina barn använder det så jag och mannen använder det oxå.
Töntvarning?? Då är jag gärna en tönt!
Håller med Rix till fullo.
Har en kompis som blev lätt påkörd av en bil och har varit sjukpensionär sedan dess. Hon var 18 när det hände - är 45 nu.
Hon måste sova middag flera timmar varje dag för att öht orka med.
Hon har många gånger sagt att hon önskar att det hade funnits cykelhjälmar på den tiden. Det kanske det fanns men ingen vuxen använde dem.
Inga diskussioner om cykelhjälm eller inte (än så länge). Pojkarna som är 14 och 16 har aldrig protesterat. Jag har själv använt hjälm i 16 år och tycker det är lika självklart som bilbälte.
Vad har man för nytta av en fin frisyr om man är hjärnskadad?