• LillaGodingen

Hur mkt katrinplommonpure´ger ni era barn vid trö mage?

Hur mkt katrinplommonpure´ger ni era barn vid trög mage och hur ger ni det? enabart katrinplommon eller tillsammans med nått annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 12:39
    min son är 6 månader och har denna veckan ätit banangröt & potais/majspure´....om det nu har någon beydelse.

Hur snabbt brukar katrinplommon ge resulat?

• Svar på tråden Hur mkt katrinplommonpure´ger ni era barn vid trö mage?
  • Heeleena

en halv liten burk brukar det bli, sen får hon lite babymassage - sen sätter systemet igång ordentligt! :)

• Balkongfia

Vi fick rekomendation om 1 tsk per flaska. Men vi körde med katrinplommonjucie. Kan kännas mycket att köpa en stor flaska men vi frös dem i iskkuber, funkade perfekt.

• Takhiza

Jag brukar ge honom det tillsammans med sin gröt, lite gröt på skeden och lite puré. Brukar börja med om du tänker dig ett tefat, att fylla den inre ringen koppen ska stå i med puré. Funkar inte det så får han lika mycket till lite senare. Hoppas jag gjorde mig förstådd

• Flickan och kråkan

Det beror på hur trögt det är. Jag har fått tipset om att det perfekta bajset ska vara som en ostekt hemlagad köttfärsbiff. Blir det fastare än så, av typen leklera för barn eller "kottar" så åker katrinplommonen fram. Då behövs sällan några stora mängder. Ger det som jag brukar ge frukt annars också. Undviker annan stoppande mat också då.

• Takhiza

Vad är igentligen stoppande? Majs vet jag, och banan, hur är det med ex. päron, blåbär, morötter, potatis etc?

• Flickan och kråkan

Mosat moget päron är också väldigt effektivt. De köpta är lite luriga för de innehåller stärkelse för att hålla ihop moset/purén bättre, vilket är lite stoppande.

• Malmöflicka

En halv liten burk som efterätt efter maten eller nerblandat i gröt.

• Agamemnon

Vi ger en halv burk efter varje mål (alltså 1 1/2 burkar) - hon har ändå inte bajsat på nio dagar så igår tyckte barnläkaren att vi ska ge Lactulos på kvällen. Hittills har inte det heller gjort någon nytta men jag kanske gav för lite...

Läkaren vi pratade med igår sa även att man ska undvika gröt med ris och majs eftersom de kan vara stoppande och att man ska ge vatten att dricka till måltiderna (jag trodde det räcker med att amma efteråt).

Jag rör förresten också ned päronpuré i gröten, men som sagt, här verkar inget hjälpa.

♥ Olivia 080308 ♥
  • LillaGodingen

har gjort en tilläggskommentar så jag vill gärna ha fler svar

• Agamemnon

Banangröt förresten, den har vi gett på kvällarna och eftersom den kan vara stoppande får hon nu mild havregröt med päronpuré istället.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Takhiza

På Silas (är nästan 6mån med) ger det ibland resultat direkt (om han inte kunnat bajsa på länge brukar de sätta sprutt innan han ens hunnit lämna mat stolen!) annars... kanske på kvällen eller morgonen efter.

Silas äter majs/havre gröt varje dag och de funkar bra, detta trots att han hat kännslig mage sedan han föddes och haft underutvecklade tarmar.

LillaGodingen skrev 2008-08-09 12:23:31 följande:
    Hur mkt katrinplommonpure´ger ni era barn vid trög mage och hur ger ni det? enabart katrinplommon eller tillsammans med nått annat?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 12:39min son är 6 månader och har denna veckan ätit banangröt & potais/majspure´....om det nu har någon beydelse.Hur snabbt brukar katrinplommon ge resulat?
  • Bambusa

okokta blåbär ska vara lite laxerande, men är dom kokta då är de stoppande!! kokta ger man mot lös mage... men lite mer fett r bra om dom är hård, min systerson har varit hård i magen sen födsel typ, är snart ett år nu...

• Flickan och kråkan

Banangröt = stoppande

Omogen banan = stoppande
    Riktigt mogen banan = lösande
    Majs = stoppande
    Päron = lösande

OBS! Kolla burkarna. Stärkelse är stoppande, därför kan t.ex. köpt päronpuré inte hjälpa men ett färskt mosat fungera alldeles utmärkt.

• Mojnse6

Min 7 mån son fick superont i magen av katrinplommon, det som däremot funkar är messmör. Han får ett par teskedar efter varje måltid. I banangröten så blandar jag ner en klick.

Lukas dök upp 21:a dec 2007
Svar på tråden Hur mkt katrinplommonpure´ger ni era barn vid trö mage?