• Minrik

Förebygga bristningar??

Vet någon om man kan åtminstone försöka förhindra bristningar när man blir gravid?
    Tänkte om det kan finnas någon lotion eller salva eller nåt som man kan smörja in magen med så den blir lite mer "medgörlig"?
    Är jag helt ute och cyklar eller kan det finnas något sådant?

• Svar på tråden Förebygga bristningar??
  • Familytime

Drömma går ju... Nej, skämt å sido... Det går inte. Det är hormonellt. Man kan smörja bäst man vill, men det har inte med smörjet att göra. Man får hålla tummarna, blunda och hoppas på det bästa...

• Minrik

hmm okej.. Tänkte bara om man kunde göra huden lite med elastisk/fuktig så det inte brister sådant..
    Är livrädd för att få såna där knallröda bristningar över hela magen :/

• Flickan Gud Glömde
    Minrik skrev 2008-08-09 15:41:05 följande:
    hmm okej.. Tänkte bara om man kunde göra huden lite med elastisk/fuktig så det inte brister sådant.. Är livrädd för att få såna där knallröda bristningar över hela magen :/
    som föregående talare - bristningar har med hormoner att göra.
    Använd google.se
  • Kya
    jo, precis. bristningar är hormonellt och folk med mkt underhudsfett har en tendens att få lite lättare bristningar...

men jag har trots att jag vet det valt att köpa weledas havandeskapsolja. det finns på ica, coop. då vet jag iaf att jag gjort vad jag kunnat, om/när bristningarna kommer. hehe. om inte annat så är det mysigt att smörja in magen med lite godluktande olja.
  • Pözzzz

Du kan smörja din mage med olja, lotion med mera....tycker själv att det känns bra, som om den blir mer töjbar men samtidigt vet jag att eventuella bristningar inte uteblir för det, men som sagt, det känns bra
    Det är inte vackert det kan jag hålla med om men dom bleknar till slut....

• Val

Jag och mannen smorde in magen (min) med olja de sista månaderna, det kändes mysigt och gulligt. Fick inga som hellst bristningar och trodde det hade med oljan att göra. Tydligen inte, säger ni. Men på tal om att smörja så har ju Weleda också en Mellangårdsolja eller salva att smörja in mellangården med under slutet av grav för att mjuka upp och förebygga att man spricker där. Är det också en "myt"? Jag smorde allt jag kom åt, ha ha. Även brösten. Fick inga bristningar där heller. Men, OK, jag ger mig!

• Flickan Gud Glömde
    Val skrev 2008-08-09 18:24:51 följande:
    Jag och mannen smorde in magen (min) med olja de sista månaderna, det kändes mysigt och gulligt. Fick inga som hellst bristningar och trodde det hade med oljan att göra. Tydligen inte, säger ni. Men på tal om att smörja så har ju Weleda också en Mellangårdsolja eller salva att smörja in mellangården med under slutet av grav för att mjuka upp och förebygga att man spricker där. Är det också en "myt"? Jag smorde allt jag kom åt, ha ha. Även brösten. Fick inga bristningar där heller. Men, OK, jag ger mig!
    Men alla får ju inte bristningar, med eller utan smörj.
    Använd google.se
  • Kya
    Val skrev 2008-08-09 18:24:51 följande:
    angående mellangårdsoljan, så funkar det precis lika bra att smörja in med babyolja den sista tiden innan förlossningen, för det handlar bara om att mjuka upp skinnet det blir väldigt mkt billigare att använda babyolja, än weledas olja. för den är dyyyyr! Fundersam
Svar på tråden Förebygga bristningar??