• glader

Vilken katt-ras är mest allregivänlig?

Någon som vet vilken katt-ras som är absolut mest allergi-vänlig? Är det cornish eller devon eller spynhx eller nåt annat?

Någon som vet???

Tack!

• Svar på tråden Vilken katt-ras är mest allregivänlig?
  • Hybr1d

Det är helt och hållet individuellt Glader, beror på vad man är allergisk hos katten. Finns egentligen inga allergivänliga katter - snarare att man har tur och tål en speciell ras.

Prova dig fram!
    -Anna

• wellah

man kan vara allergisk mot kattens hud och saliv också så det behöver inte vara pälsen. tyvärr. Prata med uppfödare och åk och hälsa på är mitt tips!

• Beloved

Besök uppfödare av de raser du är intresserad av, fråga ifall du kan få vara där ett par timmar under en dag för att se om du är allergisk.

Inser precis att jag svarat som de två ovan

• Titti17

har hört att maincoon är en ´tålig, iallafall av vissa..

• Lacrima

Sphynx-katten (nakenkatt) sägs vara mer "allergivänlig" än andra katter. Men helt "allergifria" katter finns inte. Skaffar man katt (eller något annat djur med päls) så får man vara beredd på att man kanske utvecklar allergi för djuret, även om det inte visas med en gång utan kan dröja ett par månader innan man visa symptom.

• catcaz

Vår katt är en bondkatt. Min pappa som egentligen är så allergisk att han nyser typ 30 gånger på raken och får rinnande ögon, har inga problem med vår katt. Katten bor för närvarande hos mina föräldrar och har gjort så i ett halvår. Pappa har inte mått dåligt någon gång. Sovrummsdörren är alltid stängd så han inte ligger där och hårar, vi vill inte riskera något :)

• siamesen

Siameser brukar funka for allergiker. Men alla ar inte lika snygga som jag

• Aiwendil

Måste bara få berätta!
    Jag har varit allergisk mot katter i nästan hela mitt liv.
    Är det fortfarande.
    Var och hälsade på en tant med devon katter men det funkade inte!

Den 1.a maj var jag och hälsade på en dam som hade en kattunge men tyvärr skulle bonden som ägde henne dränka henne då han inte kunde ha katten kvar.
    Jag kände inget av den lilla ungen så jag sa att jag tar med henne hem!
    Jag känner fortfarande inget och håller tummarna att det så skall förbli.

Läkarna säger att om man skaffar ett djur från den är liten och man inte känner något då är det stora chanser att man kan tåla den hela livet för man bildar antikroppar mot just DEN katten. Inga andra!
    Så... jag hoppas verkligen att detta stämmer och att jag får behålla min lilla prinsessa!

Ville bara dela med mig av detta för det är så underbart då jag längtat efter en kissekatt i över 15 år!

Kram på er!

• Zemiramis

aiwendil: vad positivt det lät. har en bror som älskar katter men som är allergisk. kanske skulle vara något för honom, fast då mister ju jag min braiga kattvakt :), fast det skulle jag verkligen unnna honom.

annars har jag hört att _helt_ svarta katter ska fungera bättre för allergiker (?). men som sagt jag tror att det varierar från katt till katt och männsika till männsika.

• Aiwendil

Zemiramis

Jaaa.. det är underbart ...
    Jag kanske bara får ha henne ett tag (om jag visar allergi)
    men jag är glad för det "lilla" ändå i såfall...
    Nu hoppas jag ju verkligen att jag kommer tåla henne för resten av hennes liv.
    Hon är så go!!!

• Graniz

tror ingen katt är så speciellt allergivänlig om man är allergisk, men jag vet att om man badar sin katt en gng i mnd så ska man inte känna av den.. min bror har jätte svår allergi och han badar sin katt varge mnd.. lycka till!!

Svar på tråden Vilken katt-ras är mest allregivänlig?