• Tina426

Vad leker/gör era 4åriga pojkar med på dagarna hemma?

Hej! Min son är 4 år och jag undrar vad era pojkar gör/leker med under dagarna.

Flickorna har ju sina barbie dockor som de kan leka med en hel dag men vad intresserar pojkarna under en längre tid!

Min son älskar att spela tvspel men jag vill begränsa det för jag tycker att han är för liten.

Tips.........!!

• Svar på tråden Vad leker/gör era 4åriga pojkar med på dagarna hemma?
  • Mickis74

* tittar på tv/film
    * bygger kojor
    * spelar dator
    * leker mamma, pappa, barn med storasyster
    * ritar
    * degar
    * målar med vattenfärger
    * spelar spel
    * lägger pussel
    * klipper och klistrar
    * gör pärlplattor

• Mickis74

* ute och cyklar, gungar och leker i sandlådan

• Tina426

Mina e ju ute jätte mycket om dagarna och leker,,men jag t'änkte inne leksaker. Dom ritar soelar spel alla dessa aktiviteter, men jag funerar över leksaker...som e roligt för dom i denna ålder!

Teskedsmamman: Vad är kaplastavarna för ngt?

• Mickis74

* bygger med lego
    * kör med bilbanan
    * dockor/barbiedockorna/gosedjuren

Men oftast det jag skrev ovan: dom pysslar o grejar mer än dom leker med leksakerna.

• ShabbyM

Jag tycker också det är rätt svårt att hitta något min fyra-åriga pojke tycker om. Han tycker inte särskilt om att rita eller spela eller måla eller dega.. Inget sånt pyssel tycker han är roligt. Blir less efter tio minuter.

Så vad gör min pojke inne? Hm, lekar lite med bilar och djur iaf. Annars blir det "lite av allt". Läsa lite böcker (med mig då), löpa med lillasyster etc.

• ast

Har samma dilemma. Min pojke gillar inte att sitta still o göra saker. Kan bygga lego ett tag o leka briotåg o köra bilar, men absolut inte pyssla. Det slutar alltid med att han vill leka olika rollspel med mig där vi är olika superhjältar som gör saker tilsammans. T o m när han är ute o cyklar vill han att jag ska vara med o vara en gäst som hälsar på honom o beundrar honom för att han cyklar så fort. Jag har inte alltid tid med det eftersom vi nu fått en bebis. Nu i sommar har vi varit hemma i 10 veckor tillsammans o det har varit svårt att hitta på saker att göra.

• Ankan1980

Min son bygger gärna kojor som blir ett sjörövarskepp. Han använder stolar, täcken och leksaker. Det blir garanterat stökigt men han har kul. Bygga m små-lego kan också vara kul en stund.

• Vilmagbg

Vår son leker med:
    - Brio järnväg. Leker han med flera timmar per dag
    - Lego
    - Bilar
    - Bygger koja
    - Spelar på sitt Nintendo DS

• Thaleia

Största intresset är fordon av alla olika slag (bilar, flygplan, motorcyklar, tåg), så han kan hålla på och leka med dom hur länge som helst tillsammans med sina "gubbar" (dvs typ batman och sådana) och sina djur (dinosaurier, tigrar etc)

Han gillar även att lägga pussel och är helt otrolig på det!

Andra intressen:
    -Brottas med lillasyster (3 år)
    -Spela dataspel
    -Bygga koja tillsammans med syrran
    -Leka att han och syrran är olika djur och han är pappan/mamman och hon lilla ungen
    -Retas med lillasyster
    - Bygga med lego

• Aunt Molly

Vår son leker också med sin brio-järnväg väldigt mycket; säkert flera timmar per dag de dagar vi är inne mycket. Han bygger också mycket lego; både duplo och små-lego. Så är han väldigt intresserad av bokstäver och siffror och kan sitta länge och skriva av alfabetet eller siffror. Rita och pyssla är han inte så intresserad av, men det kommer mer och mer.

Han älskar också att spela dataspel (på svt.se) men det får han bara göra en liten stund då och då.

• linhen

Min 3,5-åring är ute nästan hela dagarna nu på sommaren. Inne leker han med bilar och tåg i all oändlighet. Brio-räls, cars-bilarna och det nya heta flexitracks. Det fick han av farmor för ett tag sen och det är toppen!

• Crollan

Lego, lego och lego... Han har precis fått en uppsättning med smått lego. Sedan bygger han med mekano och skruvar och hamrar. Han älskar att konstruera saker och är riktigt duktig.

• Tina426

oki..samma som min pojke gör ungefär då. Låter ni era barn spela tvspel/dator om de vill? Och hur länge i sånnafall?

• bebben Elias mamma

Min älskar mest att leka med duplo, han leker rollekar med duplogubbarna, bygger hus till dem och kan sitta med det i flera timmar. Annars tycker han om att vi spelar spel och läser sagor men då får man ju sitta med honom.

Han leker också mycket med sitt Pippihus, tågbana, bilar. Han har ett pippidataspel som han spelar då och då men han tröttnar efter ca 30 min och spelar bara nån gång i månaden.

Jag har tänkt börja med play -mobil och smålego när lillebror blir lite större så man inte behöver passa hela tiden att inget åker i munnen.

• Cerdrica

Vår pojke fyller snart fyra och leker helst ute. Gunga, leka i sandlådan (bygger vägar, tunnlar och kanaler), rutschkana och att klättra är superkul. Fotboll så klart, speciellt om jag är målvakt, hehe.
    Inne leker han med bilar, traktorer, bussar och andra fordon. Duplo och duplotåg, sådant där med batterier i. Han avskyr att rita! Men kan tycka det är kul att klippa i saker (man får kolla så att inte kattens svans eller soffkuddarna råkar illa ut) och ibland leker han med lera och bakar.
    Han tycker om att se på film, helst Astrid Lindgren men spelar inte datorspel eller så.

• Tina426

kasnke man ska införskaffa lite duplo åt pojken, verkar vara många som leker med det, vi har vanligt lego men det bryr han sig inte om!

• Cocarola

Rita, skriva, klippa, tejpa, göra "brev"
    Duplo, lego
    Pussel
    Polly Pocket
    Briotåg, radiostyrda bilar
    "dega", dvs leka med playdoh-liknande klegg
    leka med gosehundar
    bilar, Pixars Cars, rollspel där de pratar med varandra
    leka rollspel med storasyster, (hon är mammafågel, han är bäbisfågel, etc)
    leka affär, med kassaapparat och låtsaspengar
    leka med plastindianer, har tält, hästar, kanoter, björnar etc.
    klä ut sig
    spela piano
    leka inte-nudda-golv
    bada badkar

Men väljer ofta att leka utomhus istället.

• Bebis

Min son leker främst med sina dockor och nallar och låtsasmaten.
    Lego är oxå poppis.

Don't Panic
Svar på tråden Vad leker/gör era 4åriga pojkar med på dagarna hemma?