• Loren

Vidöppen bjudning

Jag var precis hos min bm, är i v 37+5 (38), och den här gången låg min bebis troligen med ansiktet utåt - tror det kallas vidöppen hjässbjudning. Min bm sa att jag inte skulle oroa mig för det, den kan hinna vrida på sig igen, annars kan den också göra det när värkarna sätter igång. Men....man blir ju ändå lite orolig - ifall den INTE gör det, tydligen kan den här bjudningen orsaka längre förlossning.... Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Vidöppen bjudning
  • lillis70

Min dotter födes med vidöppen ansiktsbjudning. Det märktes först när hjärtljuden försvann. Då gjordes ett ul och allt blev bråttom.
    Hon såg ut att ha gått en rond mot Mike Tyson, guldfisk ögon och fläskläppar. Men det försvann redan det första dygnet.
    Förlossningen var lång och smärtsamm, men nu vet ni ju läget och kan handla efter det. Jag visste inget och hade bara lustgas. Är rädd för ryggbedövningen...

• MrsR

Min son föddes i vidöppen hjässbjudning. Det visste vi först när han kom ut, men det gick ändå väldigt bra.
    Han kom ut efter 3 timmar på förlossningen, krystade i 45-50 minuter. Använde TENS och lustgas, men ingen smärtlindring alls under utdrivningsskedet. Läs förlossningsberättlese i min db om du vill.

• Gäspan

Jag födde min fjärde son med vidöppen hjässbjudning och visste heller inte (som mrsR)om det förrän han kom ut. Jag fick krysta längre än vanligt (1½ timme) och jag tror att det underlättade att jag var uppe och rörde mig hela tiden för att vidga bäckenet så mycket som möjligt. Det kommer säkert att gå bra för dig också!

• Loren

Är det skillnad mellan vidöppen hjässbjudning och vidöppen ansiktsbjudning?

• Loren

tack för era svar förresten! Vet ngn hur länge ert barn låg så innan? MIn bm sa ju att den har chans att skruva på sig igen eftersom det är några veckor kvar.

• Gäspan

Dom flesta skruvar sig i rätt läge under förlossningen...

• Loren

Pratade just med min bm igen på telefon, hon tyckte som du Gäspan, att jag troligen INTE kommer föda i vidöppen bjudning. Men jag får komma in och kolla bebbens läge några gånger i veckan. Tur att hon är så snäll min bm.

• mimmsan

Japp!
    Min förts son låg i vidöppningsbjudning, förlossninhen tog 35 timmar med 8 timmars krystvärkar.
    Jag var helt slut och var fult öppen men han ville inte rotera huvudet, så det blev ett snitt.

• lillis70

Vid ansiktsbjudning ligger bebben med hela ansiktet i hålet och nacken maxat bakåt.
    Hon hade sår i pannan, mellan ögonen efter skalpelektråden.

• Atena

Min son föddes med öppen hjässbjudning (är det skillnad på öppen och vidöppen?). Det blev en mycket utdragen förlossning eftersom han först roterade fel på väg ner i bäckenet och sedan la sig med hjässbjudning. Förlossningen avslutades med sugklocka då förlossningsläkaren bestämde att barnet måste ut så fort som möjligt pga risk för syrebrist. Efteråt fick jag veta att man övervägt akutsnitt

För mig/oss gick det jättebra och jag fattade aldrig att min förlossning ansågs komplicerad. Jag orkade krysta och hade nog fött även utan sugklockan till slut Sonen var också pigg och skrek direkt när han föddes, så det var aldrig någon fara för oss. Vi är två fighters

Jag upplevde inte min förlossning som smärtsam. Även om den var lång tyckte jag det gick bra och jag klarade mig med TNS (till de satte skalpelektrod) och lustgas.

Mitt luriga barn låg fixerad i rätt läge fram till sista BM-besöket i v. 40. Då hade han lyckats "rycka upp" huvudet igen och var ruckbar.

• Loren

Jättetacksam för era svar Hoppas på att jag slipper föda i vidöppen bjudning, min bm säger ju att det troligaste är att jag INTE behöver det, men vi får se.

Svar på tråden Vidöppen bjudning