• Nettus81

svullen testikel

Har en son på 4 år o på senaste tycker jag hans ena testikel är svullen lite till och från...dessutom verkar han bara ha en testikel han hade 2 som bebis men nu finns bara en.. hamnat i bukhålan kanske?? nån som har sett detta förr
    kanske ska prata me bvc på måndag o höra vad dem säger han ska ändå på 4 års-kontroll snart tycker man har inte fått kallelse än..

• Svar på tråden svullen testikel
  • Love Isac

Jag tycker absolut att du ska prata med BVC om det så fort som möjligt!Vänta inte tills du blir kallad på kontroll...Alltid skönt att en läkare tittar till sånt,,,lycka till!

• Hugo Boss

vår son har så och på honom är det ett vattenbråck i pungen vilket gör att det saknas en kula emellanåt(den har då vandrat inåt), nu är han bara tre månader..men sköterskan sa att blir det inte bättre tills sexmånadersdagen så får dom undersöka det mer noggrant och då i sånna fall operera..
    Det är värt att kolla upp omgående..mår han bra i övrigt? ingen feber och så?

• sanann

Min son har också vattenbrock. Pungen är svullen som sagt. Vet inte om man kan få det när man är äldre som din son iofs. Hör av dig till BVC, vänta inte på kallelse!

• Nettus81
    Svar på #2
    nej ingen feber o han klagar inte på nån smärta ska själv ner på mvc imorgon får väl gå in o prata med dem på bvc ringde ner idag men dem har tydligen semester 2 av 3 av dem....sjukt...
  • Ladyvoice

Min Casper opererades som 2åring för just vattenbrock.

Då saknar man som en liten hinna så det kommer ner vätska i själva "påsen" där kulorna ligger, så det ser svullet ut.

Det är en medfödd defekt, men kan komma o gå, som tex om barnet anstränger sig, eller hostar så syns det tydligare.

Ring vc, man ska alltid kolla upp sånna saker.

Lycka till!

• Nettus81
    Svar på #5
    va nere på vårdcentralen idag o kolla upp allt.. förmodligen vattenbråck och sen har han bara en pungkula så dem ska skicka remiss ti barnkirurgen sen blir d väl operation.. konstigt nog hade han båda kulor nere när han va liten o inget bråck då det har kommit nu på senaste, men det e bara till o vänta o se hur lång tid det tar nu innan han får en tid till kirurgen..
  • Nettus81

Love Isac skrev 2008-08-15 23:53:39 följande:

Nettus81:Lycka till!!
    tack tack..tcker min son varit på sjukhuset ofta för sin ålder hoppas han slipper det i fortsättningen..
    först föddes han 6 v för tidigt med vikt på 1400 g dock utan större problem moderkakan som hade massa infarkter o gav inte näring så dem valde att ta ut honom.. me kejsarsnitt v 34+1..sen va det ultraljus på skallen nåt tag efter hans utskrivning pga hålrummen va något vidgade o d kunde bli så att han skulle få "vattenskalle" och utvecklingssvårigheter men det kom han undan..och allt blev normalt sen runt 2 års ålder va det falsk krupp så fort han va på väg till att bli förkyld. in på sjukhuset o andas i inhalator o därefter fick han medicin för det o redan då hade han slemlösande medicin för sitt eviga rosslande..när han va 3 år blev det operation "polyper bort" och snarkandet rosslandet försvann så oxå infektionskänsligheten han va sjuk ofta innan..(förkyld, feber, hosta)

o nu detta.. tänk så hittar dem större fel..cancer eller nåt man kan inte sluta oroa sig men iof han e den piggaste busigaste ungen ja vet me ett glatt humör..oftast""" på söndagar e han ganska bråkig o varför det e just söndagar har ja ingen aning om alls men han e bara så.. så förhoppningsvis går detta oxå bra får bara hoppas det blir gjort snart. och att han kan föröka sig som vuxen synd om han annars o ja får dessutom inte känna på hur det e att bli farmor..usch vad hemsk det låter farmor.. mormor låter bättre...vill ha en tös snart får väl börja försöka få sambon att inse att sonen vill ha ett syskon snart..om ca ett år blir lagom för mig typ..oj va långt det blev o snack som inte hade me saken o göra men tack iaf...
  • Cocco

Hade han två kulor som bebis är det säkert ingen fara. Det kan vara svårt att hitta bägge vid vattenbråck. Dock ska det tydligen operas vid typ 4 års ålder.

• Meria

Lycka till, jobbigt när de små ska opereras, jag vet. Hade samma tankar som du, tänk om de hittar nåt allvarligt och jobbade upp mig inför operationen.

---

Jag rekommenderar starkt att få tid direkt om man märker att en testikel är svullen. Det hände oss tidigare i veckan, bytte morgonblöjan så var testikeln röd och svullen. Jag tänkte inte så allvarligt om det hela, säkert en infektion bara... Ringde trots det in och fick tid på eftermiddagen på vårdcentralen (alldeles för sent enligt de på akuten senare) och det hela slutade med en operation för misstanke om vriden testikel. Nu var det "bara" bihanget i testikeln som var vridet, men hade det varit testikeln är det bråttom med att få det opererat, annars hade de fått ta den också.

Nu behöver det ju inte vara allvarligt när testikeln är svullen, men att få det kollat så fort som möjligt kan vara bra.

♥ Loke -06 & Lillebror v.24 ♥
  • Nettus81
    Cocco skrev 2008-08-17 18:54:35 följande:
    Hade han två kulor som bebis är det säkert ingen fara. Det kan vara svårt att hitta bägge vid vattenbråck. Dock ska det tydligen operas vid typ 4 års ålder.
    han har nog gått minst 6-10 månader utan 2 testiklar har dock inte tänkt på det så mycket o tenkt mest den ramlar väl ner snart..
    det e bara nu på senaste 2 månaderna som han haft svullen testikel till och från jag har dock inte sett det varje dag eftersom han går på toa nu och inte använder blöja mer än på natten...
Svar på tråden svullen testikel