• JennyCB

Vad krävs för att få hemtjänst?

Mina svärföräldrar börjar komma väldigt till åren är i behov av hjälp i hemet.
    Svärmor lider även av högt socker men ingen av dom kommer ihåg att hon ska ta sina tabletter. Kan man få hjälp med sådant?

• Svar på tråden Vad krävs för att få hemtjänst?
  • Krabbolina

japp det kan man få hjälp med.
    Jag tror att hon ska kontakta sin husläkare som skriver ut att hon ska få hjälp med medicinering.
    För att få hjälp med hemvård (hemtjänst) så kontaktar ni en biståndshandläggare i er kommun, där kan de hjälpa er bättre.

• J W

Ja, många som bara har tillsyn och medicin av hemtjänsten

• Ofir1

Är olika från kommun till kommun. Här (och jag tror att det oftast är så) så får man det i princip alltid om man ber om det. Man resonerar så att inte många vill ha hemtjänst utan att ha ett behov för det. Sen så brukar man ju förståss få betala en avgift (oftast rimlig) så även det bidrar ju till att man nästan alltid får hemtjänst om man vill.
    De kan garanterat se till att hon tar sina tabletter (i vår kummun iaf). Skulle tro att det är en av de vanligare besöken (typ tillsyns besök).

♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥ mina2hjartan.blogg.se/
  • lillamye

jag jobbar inom hemtjänsten många som har just bara den hjälpen bara att kontakta kommunen och söka bistånd där,

• Krabbolina

men det är inte biståndshandläggaren som bestämmer om man får hjälp med medicinering eller inte.
    Man måste ha kontakt med en husläkare som sedan skriver typ en remiss som sjuksköterskorna får i kommunen, sedan är det hemvårdspersonalen som ger medicinen till vårdtagaren. Men ssk som delar i dosett eller beställer apodos.

• JennyCB

Tack för svar
    Nu är det så att svärmor inte har förstått att allt inte står rätt till. Sen är det ju frågan om vad grannarna ska säga...
    Kan jag och min man som anhöriga söka om hjälp eller är det bara svärföräldrarna som kan göra det?

• Ofir1
    Svar på #5
    Jag kan ha fel. Men jag är ganska säker på att hemtjänsten kan ge viss medicin. Här iaf.
    Det kanske inte handlar så mycket om att ge heller utan med se till att hon tar medicinen själv. Fast som sagt, jag kan ha fel.
    Krabbolina skrev 2008-08-09 21:20:48 följande:
    men det är inte biståndshandläggaren som bestämmer om man får hjälp med medicinering eller inte.Man måste ha kontakt med en husläkare som sedan skriver typ en remiss som sjuksköterskorna får i kommunen, sedan är det hemvårdspersonalen som ger medicinen till vårdtagaren. Men ssk som delar i dosett eller beställer apodos.
  • Ofir1
    Svar på #6
    Anhöriga kan anmäla att de kan finnas ett behov av hemtjänst och sen är det biståndsbedömmaren som följer upp det. Anhöriga kan oftast vara med på mötet/hembesöket om de vill.
    Men jag tror att alla insatser är frivilliga (om de är "med" mentalt) och de kan tacka nej om de inte vill ha hjälpen.
  • Pözzzz
    Krabbolina skrev 2008-08-09 21:20:48 följande:
    men det är inte biståndshandläggaren som bestämmer om man får hjälp med medicinering eller inte.Man måste ha kontakt med en husläkare som sedan skriver typ en remiss som sjuksköterskorna får i kommunen, sedan är det hemvårdspersonalen som ger medicinen till vårdtagaren. Men ssk som delar i dosett eller beställer apodos.
    Ja, så är det om dom ska ha hemsjukvård, men inte dom om dom bara ska ha hemtjänst, den personalen kan lika gärna ge insulinet.Gäller det vanlig hemtjänst så går det genom bistånd & det görs en vårdplanering där även anhöriga kan vara med & säga vad som behövs för insatser, sen är det upp till bistånd att bedöma vad som är skäligt...det gäller ibland att ligga på dom ordentligt
  • Krabbolina
    Ofir1 skrev 2008-08-09 23:04:50 följande:
    Svar på #5Jag kan ha fel. Men jag är ganska säker på att hemtjänsten kan ge viss medicin. Här iaf.Det kanske inte handlar så mycket om att ge heller utan med se till att hon tar medicinen själv. Fast som sagt, jag kan ha fel.
    jo det gör hemtjänsten här med men det är ssk som delar dosett, beställer hem apodoser och de måste få denna arbetsuppgift ifrån en husläkare som gör bedömningen att vårdtagaren inte klarar det själv.
  • Krabbolina

Vem kan få hemsjukvård?
    Det finns ingen åldersgräns för att få hemsjukvård. För att kunna erbjudas vård ska du sakna möjlighet att ta dig till en vårdmottagning.
    En av våra sjuksköterskor, läkare, arbetsterapeuter eller sjukgymnaster bedömer ifall du har behov av hemsjukvård. För att få detta krävs vårdplanering eller remiss.

Svar på tråden Vad krävs för att få hemtjänst?