Vad krävs för att få hemtjänst?
Mina svärföräldrar börjar komma väldigt till åren är i behov av hjälp i hemet.
Svärmor lider även av högt socker men ingen av dom kommer ihåg att hon ska ta sina tabletter. Kan man få hjälp med sådant?
Mina svärföräldrar börjar komma väldigt till åren är i behov av hjälp i hemet.
Svärmor lider även av högt socker men ingen av dom kommer ihåg att hon ska ta sina tabletter. Kan man få hjälp med sådant?
japp det kan man få hjälp med.
Jag tror att hon ska kontakta sin husläkare som skriver ut att hon ska få hjälp med medicinering.
För att få hjälp med hemvård (hemtjänst) så kontaktar ni en biståndshandläggare i er kommun, där kan de hjälpa er bättre.
Ja, många som bara har tillsyn och medicin av hemtjänsten
Är olika från kommun till kommun. Här (och jag tror att det oftast är så) så får man det i princip alltid om man ber om det. Man resonerar så att inte många vill ha hemtjänst utan att ha ett behov för det. Sen så brukar man ju förståss få betala en avgift (oftast rimlig) så även det bidrar ju till att man nästan alltid får hemtjänst om man vill.
De kan garanterat se till att hon tar sina tabletter (i vår kummun iaf). Skulle tro att det är en av de vanligare besöken (typ tillsyns besök).
jag jobbar inom hemtjänsten många som har just bara den hjälpen bara att kontakta kommunen och söka bistånd där,
men det är inte biståndshandläggaren som bestämmer om man får hjälp med medicinering eller inte.
Man måste ha kontakt med en husläkare som sedan skriver typ en remiss som sjuksköterskorna får i kommunen, sedan är det hemvårdspersonalen som ger medicinen till vårdtagaren. Men ssk som delar i dosett eller beställer apodos.
Tack för svar
Nu är det så att svärmor inte har förstått att allt inte står rätt till. Sen är det ju frågan om vad grannarna ska säga...
Kan jag och min man som anhöriga söka om hjälp eller är det bara svärföräldrarna som kan göra det?
Vem kan få hemsjukvård?
Det finns ingen åldersgräns för att få hemsjukvård. För att kunna erbjudas vård ska du sakna möjlighet att ta dig till en vårdmottagning.
En av våra sjuksköterskor, läkare, arbetsterapeuter eller sjukgymnaster bedömer ifall du har behov av hemsjukvård. För att få detta krävs vårdplanering eller remiss.