om att peta i näsan och sånt....
min fyraåring har lite grejor för sig... fingarna i munnen, pet i näsan och sånt där. inte massvis...men en del. vad göra? vad säga? låta det vara?
min fyraåring har lite grejor för sig... fingarna i munnen, pet i näsan och sånt där. inte massvis...men en del. vad göra? vad säga? låta det vara?
Om/när min dotter (3,5 år) peter i näsan säger jag åt henne att gå och fräsa sig och om det är en kråka som sitter på sne så brukar jag hjälpa henne, med papper. Jag hjälper henne dels för att visa hur hon ska göra(gå in på toa och använda papper) och för att hon inte ska peta i näsan. Det har även varit perioder då hon sugit på fingrarna och då har jag sagt att dem är smutsiga, även om det inte syns och att hon då får det i munnen och kan bli sjuk. Det har funkat jättebra!!
Hoppas detta kan vara till hjälp!!
Du får påminna ,förklara osv...
En liten släkting petade i näsan jämt, eller liten o liten , han va väl typ 8 år . Tillslut tröttnade hans moster o sa att nästa gång skulle hon klippa av fingret, han höll sig ett tag, men rätt va d va så va han där med fingret igen då tog hon fram saxen ,han belv så rädd,men han slutade, lite hemskt kanske men till saken hörde att han började blöda näsblod hela tiden för att petade o petade så till slut fick dom bara nog, och det funkade!