• mammutten81

Bromsarna har låst sig, regnt ute och parkeringsbromsen var i. Hjälp!

F*n!!

Rätt nyinköpt bil, och jag kan typ ingenting.
    SKulle ut och köra idag, den har stått i en vecka ute i detta regnoväder som varit med parkeringsbromsen åtdragen.
    Har ju hört att den kan fastna på vintern, men nu är det ju Augusti!

Skulle backa ut och det gick inte.
    Kollade så att jag släptt handbromsen och det hade jag.
    Men det gick verkligen inte!

Fick tipset att köra fram lite, men det kan jag inte för det är en metallkant fram på parkeringen med nummer på.
    Fick tipset att backa bak i allafall för att sedan kunna köra fram.
    Men när jag försökte backa bak så tog det helt stopp och den ställde sig upp där bak på fjädringen så jag vågade inte mer heller.
    Vill ju inte förstöra hela bilen.

Tänkte om fukten kan ha något med det att göra?

Har googlat lite, och jag läste att man kan ta bort däcken och slå på grejerna, men jag vet ju inte ens ur det ska se ut i vanliga fall.

Kan det släppa av sig själv tro?
    Har ju varit fuktig länge nu.

Bilen är en 03, men begagnad och den hr gått i genom besiktningen utan anmärkning.

FY fasen vad tråkigt alltså!
    Jäkla bromsar.

• Svar på tråden Bromsarna har låst sig, regnt ute och parkeringsbromsen var i. Hjälp!
  • whole lotta love

Har hänt mig ett par gånger när bilen varit nytvättad och den har fått stå länge - så visst är det fukten! I vilket fall, man kan köra bort problemet - samtidigt som du backar, knyck till hårt i handbromsen. Du kan behöva göra det några gånger..lycka till!

• mammutten81

Nu har jag fixat det!
    Men ett sånt jobb.
    Försökte för ett par dagar sedan, men jag kunde inte köra frammåt för det fanns ett staket där.
    Men ställde den utan handbromsen i, försökte nästa dag, utan resultat.
    Sen dagen efter det, dag tre när det var torrt ute så körde jag på och då " KLÅNK" så släppte det!
    Nu måste jag nog fixa in den för rengöring, men det är ju bar abra inför vintern.

Svar på tråden Bromsarna har låst sig, regnt ute och parkeringsbromsen var i. Hjälp!