• Liam o Engla

Vid vilken ålder började ert barn gå?

Min äldsta började gå när han va 11 månader.
    Min tjej är nu 15 månader och går fortfarande... om 1½ vecka startar dagis... börjar känna mig smått stressad. När började era barn gå?

Liam 051107 Engla 070504
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder började ert barn gå?
  • morgerda

Knappt 9 månader reste hon sig och gick några steg, gick ordentligt vid 10. Men gick längs med møbler from 7 månader.

• Tyche82

Sonen började när han var 7 månader och dottern när hon var nästan 8 månader.

Men innan hade båda gått med stöd någon månad.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • Beckah82

Victor
    Några steg: 8 mån
    Fritt omkring: nästan 9 mån

Alvin
    Några steg: 7,5 mån
    Fritt omkring: nästan 9 mån

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Manchester

Röstade enligt första barnet. Hon tog sitt första steg några dagar innan hon blev femton månader. Nu bodde hon i och för sig på barnhem fram tills vi adopterade henne i ungefär samma veva och det brukar innebära att barnen kommer lite efter i utvecklingen. Samtidigt vet jag svenskfödda barn som lärt sig gå i ungeför samma ålder så det är svårt att veta när hon börjat gå om vi haft henne från början. Vår son (vårt biologiska barn) började gå vid 14 månader, men han är för tidigt född så det säger väl inte heller så mycket.

Jag tror inte att du ska vara orolig. Kan din dotter krypa och gå/stå med stöd så visar hon ju att hennes ben fungerar. Kanske är hon mer koncentrerad på att lära sig något annat? Hon kanske just har börjat prata eller håller på och "suger upp" ord som hon lär sig förstå. De flesta barn koncenterar sig på en färdighet i taget. När t ex motoriken utvecklas som mest står talet stilla och tvärtom.

• Busbellan

Nora: Första stegen strax innan 1-års dagen, gick obehindrat vid 14 mån
    August: Första stegen vid 2,5 år, gick obehindrat vid 3,5 år
    Ella: Tog sina första steg vid 12,5 mån, går inte obehindrat än.

Mamma till Nora, August och Ella
  • vovvemor

Ettan: knappt 9 månader (då valde hon att gå framför att krypa jämt, de första stegen kom några veckor innan det)
    Tvåan: knappt 10 månader, samma som ovan.

• LindaJohansson81

Mina barn var 8,5 månad respektive 11 månader när de började gå.

• Desideria88

Gick första stegen dagen innan 1 år!

Amanda min lilla solstråle
  • snillis

Båda barnen började gå ordentligt veckan innan de var 10 månader.

Svar på tråden Vid vilken ålder började ert barn gå?