• sandgryn

Spermier och alkohol - orolig

Är det någon som vet något om hur alkoholkonsumtion hos mannen påverkar spermiernas kvalitet?

Kan det ge fosterskador precis som om kvinnan dricker under graviditeten?

Kan det vara en orsak till missfall, att mannen druckit alkohol och därmed fått "skräpspermier" som är missbildade och därmed orsakar missfall?

• Svar på tråden Spermier och alkohol - orolig
  • En glad tjej

Så vitt jag vet kan det inte ge fosterskador, i så fall hade vårt första barn varit rejält skadad nu. När jag blev gravid festade jag och sambon väldigt mycket, vi hade inte varit tillsammans så länge och planerade inte barn. Jag blev gravid men vårt barn har inte fått några skador. Jag upptäckte dock graviditeten tidigt så jag drack ju inget efter vecka 5 tror jag.

• sandgryn

Tack för ditt svar, känns skönt att höra att det gått bra för er.

Att inte dricka under graviditeten är för mig självklart, men däremot för min mans del innan graviditeten känns inte lika självklart för honom.

• Doldis987

Aldrig hört talas om att det skulle kunna vara så. Så många barn som troligen har blivit till efter blöta utekvällar så skulle halva befolkningen vara missbildad. Dessutom skulle ju alkoholkonsumtion hos kvinnan innan graviditeten också kunna påverka i så fall. Spekulerar bara, men om det var så så skulle nog många här på FL veta om det.

• Nikas

Det låter inte logist faktiskt. Det enda jag har läst och hört är att mannens spermier kan vara av dålig kvalitet om han dricker mycket. Men dessa spermier ska tydligen sorteras bort av de som är friska.

Svar på tråden Spermier och alkohol - orolig