• bubbli

Är vårdpersonal servicepersonal? Är vårdyrket ett serviceyrke?

Upptäckte att vissa tycker att det är samma sak,att läkare,sjuksyrror,uskor osv. är servicepersonal?
    Är det jag som lägger in för mycket värderingar i själva begreppet service när jag vägrar tycka att vi är servicepersonal? (jag jobbar visserligen i äldreomsorgen och där kan jag tycka att det kanske passar ändå)

Men personal på en akutmottagning kan väl inte förväntas vara servicepersonal liksom?

Jag får uppfattningen att iom begreppet "service" förväntas personalen passa upp på patienterna och jag trodde att personalen var där för att VÅRDA patinter,inte hämta ett glas vatten om de ber om det..

Vad tror ni om mitt resonemang?

• Svar på tråden Är vårdpersonal servicepersonal? Är vårdyrket ett serviceyrke?
  • Merveilleux

Jag håller med dig. Vi inom vården är inte servicepersonal i ordets rätta bemärkelse. På coop jobbar servicepersonal. =)

Vi är vårdpersonal. Punkt.

My home is where my rump rests.
  • listo

I min mening är det så att alla som arbetar i nära kontakt med människor (i form av "kunder" på något vis) har serviceyrken.

Service för mig betyder inte att man ska passa upp på någon hela tiden, däremot innebär service att man ska få den hjälp man behöver, när den behövs och dessutom med ett trevligt bemötande.

För mig är det en självklarhet att vårdpersonal har ett serviceyrke. Precis på samma sätt som mitt jobb som kommunal tjänsteman är ett serviceyrke. Utan mina "kunder" skulle inte mitt jobb finnas, och samma sak är det ju för vårdpersonal. Har man kunder så har man ett serviceyrke.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • bubbli

tack. Men finns det något fastställt eller är det bara vad vi själva tycker?
    Har hört rykten om att vi tydligen ÄR både vård-och servicepersonal. ÄR.

• bubbli

Listo: jag försåt absolut vad du menar, och inser att det säkert ligger mycket i vilka värderingar man har kring just ordet "service". Men som du skriver:

"Service för mig betyder inte att man ska passa upp på någon hela tiden, däremot innebär service att man ska få den hjälp man behöver, när den behövs och dessutom med ett trevligt bemötande."

Det är ju en OMÖJLIGHET på t.ex. en akutmottagning idag?
    Även på vårdavdelningar då personalen är grymt underbemannade.
    Naturligtvis ska man göra sitt bästa att förklara för patienten/brukare/boende att man ändå gör sitt bästa och göra detta i en bra ton.

• listo
    bubbli skrev 2008-08-10 10:08:33 följande:
    Listo: jag försåt absolut vad du menar, och inser att det säkert ligger mycket i vilka värderingar man har kring just ordet "service". Men som du skriver:"Service för mig betyder inte att man ska passa upp på någon hela tiden, däremot innebär service att man ska få den hjälp man behöver, när den behövs och dessutom med ett trevligt bemötande."Det är ju en OMÖJLIGHET på t.ex. en akutmottagning idag?Även på vårdavdelningar då personalen är grymt underbemannade.Naturligtvis ska man göra sitt bästa att förklara för patienten/brukare/boende att man ändå gör sitt bästa och göra detta i en bra ton.
    Ja alltså det är ju ingen som kan utföra mirakel, men man kan göra det man KAN göra.

Just när det gäller vården upplever jag (tyvärr) att det många gånger är så att den stress som finns, återspeglas i att patienter får ett dåligt bemötande. Jag har full förståelse för att det är hemskt att jobba när man är underbemannade och att man inte alla gånger orkar vara ärtig och glad, men just bemötandefrågor är otroligt viktiga.

Du har en klok inställning, att man ska förklara för sina kunder att man gör det man kan, och dessutom göra det i en bra ton. Mer än så kan man inte begära. Min erfarenhet är att det i regel tas emot väldigt bra av kunden också, om man bara tar sig tiden att prata med kunden och tala om varför det är som det är.

Sedan är det väl egentligen inte livsavgörande vilken etikett man har, om man är vård- eller servicepersonal eller kommunal tjänsteman eller vad det kan tänkas vara. Huvudsaken är väl att man, om man i sitt yrke har kontakt med andra människor, beter sig på ett professionellt sätt.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Tecken

Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att kolla på Wikipedia. Och döm om min förvåning när det inte fanns någon artikel med serviceyrken! Var tvungen att kolla i min "Bonniers Svenska Ordbok". Där står det såhär:
    "Serviceyrke: yrke inom servicenäringen". Jahapp, det blev jag ju inte klokare av...

Vidare står det: "Servicenäring: Näringsgren som producerar tjänster (o. inte varor) t ex turistnäringen".

Enligt deras definition, så tolkar jag det om att vårdjobb = serviceyrke eftersom man producerar en tjänst (t ex duscha Agda, ge Sven insulin etc).

• paranoia

Ja, jag tror inte man skulle passa som vårdpersonal oom man inte hade servicekänslan i sig.

• Nidorina

Servicekänsla som vårdpersonal=ja. Men ändå är det ju inte ett serviceyrke, för kunden får ju inte alltid vad den vill ha. Tex har man inte tid för en viss sak en viss dag så har man inte, eller om någon vill ha en operation mot fetma men är normalviktig så får man ju inte det.

• Dame72

Mitt spontanta svar är nej. Vi har inget serviceyrke.
    Men när jag tänker till lite så känner jag att man nog måste dela upp den här frågan. Vårdområdet är så stort.
    Jobb inom hotell och restaurang, jobba i affär osv är serviceyrken för mig. Man söker sig dit, ofta i syfte att njuta av tillvaron (hmm handla på ICA...), betalar för sig och förväntar sig att få god service = njuta av tillvaron.

Att jobba på äldreboende innebär att man hjälper till att sköta de äldres basala omvårdnad, saker som de inte längre klarar av att sköta själv. Många äldre har inget val. Utan är i stort sett tvingande att bo på äldreboende. Samma i hemmet, många vill sköta sig själva men måste ändå låta hemtjänsten komma dit för att hjälpa till.
    Självklart ska dom som jobbar med detta vara trevliga och ha ett gott etiskt tänkande, men de ska ju inte göra mer än "nödvändigt". På en restaurang sätter du sig för att du inte känner för att laga mat själv, eller för at du firar nåt. På ett äldreboende lagar nån maten åt dig för att du inte klarar av det själv. På nåt vis har det gått ett steg längre än att det ska kallas service. Omvårdnad kanske?

Att jobba inom akutsjukvården handlar om att folk som är sjuka söker hjäp. Dom kommer inte frivilligt dit (jo, på ett vis, men det har hänt något så dom måste). Sjukvårdens syfte är ju då att se till att minska deras lidande, se till att skador och sjukdomar inte förvärras, förhoppningsvis bota patienten, men går det inte lindra och se till att i slutändan sörja för en värdig död.
    Samma här, personalen ska hjälpa till med "minsta möjliga". Det patienten klarar själv ska pat göra själv. Sen kan man i mån av tid osv skapa en gemytlig tillvaro och bjuda på det lilla extra, självklart. Men inte för att vi SKA utan för att vi helt enkelt känner för det själva. Det kan finnas mkt saker som måste gå före.

Jag har jobbat som servitris, städat hotellrum, diskat, stått i kiosk osv. Då är det trevlig min på oavsett hur mkt ovett jag kan få, det är ett serviceyrke och kunden har alltid rätt (som det så fint heter). Så är det inte i vården. Patienten har inte alltid rätt. Bara för att man betalar skatt som alla andra har man inte rätt att gå före, att åka ambulans fast man inte behöver, kräva den och den undersökningen osv. Det handlar inte bara om att personalen själva inte vill och känner för det, det handlar ju även om resurser.
    Inom restaurgan finns ju oftast resurserna så länge kunden är beredd att betala. Så även i vården på ett vis. Vill du opa dina tuttar, ja betala och du får det, då kan tom personalen lee lite extra, just för att du betalar själv

Nån som förstår vad jag menar?
    Kanske jag inte är helt klar hela vägen, men jag hoppas det blir debatt, för det här är intressant!

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Dame72

*liten lätt puff*

**Jag VET vad jag pratar om**
Svar på tråden Är vårdpersonal servicepersonal? Är vårdyrket ett serviceyrke?