bubbli skrev 2008-08-10 10:08:33 följande:
Listo: jag försåt absolut vad du menar, och inser att det säkert ligger mycket i vilka värderingar man har kring just ordet "service". Men som du skriver:"Service för mig betyder inte att man ska passa upp på någon hela tiden, däremot innebär service att man ska få den hjälp man behöver, när den behövs och dessutom med ett trevligt bemötande."Det är ju en OMÖJLIGHET på t.ex. en akutmottagning idag?Även på vårdavdelningar då personalen är grymt underbemannade.Naturligtvis ska man göra sitt bästa att förklara för patienten/brukare/boende att man ändå gör sitt bästa och göra detta i en bra ton.
Ja alltså det är ju ingen som kan utföra mirakel, men man kan göra det man KAN göra.
Just när det gäller vården upplever jag (tyvärr) att det många gånger är så att den stress som finns, återspeglas i att patienter får ett dåligt bemötande. Jag har full förståelse för att det är hemskt att jobba när man är underbemannade och att man inte alla gånger orkar vara ärtig och glad, men just bemötandefrågor är otroligt viktiga.
Du har en klok inställning, att man ska förklara för sina kunder att man gör det man kan, och dessutom göra det i en bra ton. Mer än så kan man inte begära. Min erfarenhet är att det i regel tas emot väldigt bra av kunden också, om man bara tar sig tiden att prata med kunden och tala om varför det är som det är.
Sedan är det väl egentligen inte livsavgörande vilken etikett man har, om man är vård- eller servicepersonal eller kommunal tjänsteman eller vad det kan tänkas vara. Huvudsaken är väl att man, om man i sitt yrke har kontakt med andra människor, beter sig på ett professionellt sätt.