• markle

Förstoppningsdiarre!

Är det någon som har erfarenhet av förstoppningsdiarre på 2-3 åringar, kan man behandla det själv eller behöver man uppsöka läkare? Min 2 1/2 åring får 15ml lactulos varje morgon, och nu är det löst men små bajsandet fortsätter, misstänker just förstoppningsdiarre!

• Svar på tråden Förstoppningsdiarre!
  • Fru Humla

det ska ju lösa sig öven om det kan ta ett tag med lactulos.
    om barnet inte verkar lida så skulle jag nog fortsätta behandla ett tag till innan jag hörde av mig till sjukvården. har han mycket int i magen så kanske du ska ringa och höra vad de tycker.
    man ska ju dricka mycket när man tar lactulos annars ger det ingen bra effekt så testa att ge barnet mer att dricka under ett par dagar. gör det lite roligare med lite saft eller vatten med sugrör, det funkar alltid med sugrör om barnen dricker dåligt
    hoppas det löser sig*hihi*

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • nalma

Det finns ju microlax/resulax att köpa receptfritt på apoteket. Misstänker du förstoppningsdiarré så kan du ju alltid pröva att ge ett lavemang som engångsbehandling.

• örtagård

Har jsut skrivit i två "förstoppningstrådar" ikväll. Hoppas du inte tar illa upp om jag bara länkar till en gammal tråd jag skrev i eftersom den rör just förstoppning trots lakutlos!

Har en dotter med långvarig förstoppning.

Jag tycker ni skall kräva utredning av läkare om det är något som hållit i sig. Det kan vara väldigt plågsamt för barn att ha förstoppning.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m33087483.html

Lycka till!

Svar på tråden Förstoppningsdiarre!