Kritvitt eller äggskalsfärg till kök?
Vi skall mla om köket vitt. Frågan är om man skall ta kritvitt eller äggskalsfärg(alltså mer benvitt. Blir det för kallt med kritvitt?
Vi skall mla om köket vitt. Frågan är om man skall ta kritvitt eller äggskalsfärg(alltså mer benvitt. Blir det för kallt med kritvitt?
Vill tipsa om kulören stockholmsvit som är helt perfekt mittemellan-vit. Den har jag i mitt kök!
Stockholmsvit-vad heter dem som säljer den färgen?
Ja, stockholmsvitt är trevligt. NCS-koden är S 1002-Y och vilken färgbutik som helst kan blanda till den!
Jag skulle valt en vit som inte är kritvit. Men det beror på att jag föredrar vita vitvaror som mot en kritvit vägg tenderar att se lite gula ut. Annars älskar jag kritvitt....
Färgkoden är S 1502-Y
så kan det inte bli fel.
Verkar råda olika meningar om vad som är stockholmsvitt. Googlade (istället för att bara kolla på färgburken i köket) och fick förutom de två som redan står här även träffar på S0502-Y ...
Men det skiljer nog inte så värst - alla är vita nyanser brutna med lite gult...
Ok då förstår jag. Maken tycker vi skall köra på bruten så det får väl bli det då
Gaaahh! Vill bara varna för en sak just när det gäller det vita! Målade nyligen mitt kök i stockholmsvitt och det såg helt nikotingult ut pga snickerierna. Vitt på skåpen (med grå brytning) och vitt (kritvitt) tak som var vita och brytningen sinsemmelan gjorde att väggarna såg skitskabbiga ut. Så det hela hänger på vilken brytning det är på dom övriga snickerierna om det ska bli bra!
Det slutade med att allt blev målat med stockholmsvitt men med olika glans och då blev det bra tillslut. Men var på vägg att bryta ihop när enbart väggarna var målade... Såg ut som om nån hade suttit inne och kedjerökt i 30 år.