• Blue Bear

Hårstrå i ögat..?

Hur kan man få bort ett hårstrå som har hamnat i bebisen öga?

Han verkar inte påverkas av den så mkt men ögat är lite rött och jag vill helst inte peta med mina fingrar i den..

Finns det något man kan göra för att få ut den..?

***Pojke 080626 - alldeles underbar!***
  • Svar på tråden Hårstrå i ögat..?
  • HopeNeverFades

har du renessans eller annan koksaltlösning hemma som är steril? När sonen fått ett hårstrå i ögat som jag inte kunde peta ut så har jag sköljt med det då rinner det ut, man kan få kölja rätt mkt.

• Noctis

var elak och få honom att gråta

Testa att droppa lite ögondroppar i ögat. Annars så är det bara att låta det vara.. Men blir det FÖR irriterat så vänd dig till BVC.

• Blue Bear
    HopeNeverFades skrev 2008-08-10 14:53:58 följande:
    har du renessans eller annan koksaltlösning hemma som är steril? När sonen fått ett hårstrå i ögat som jag inte kunde peta ut så har jag sköljt med det då rinner det ut, man kan få kölja rätt mkt.
    Nej men man kanske kan göra själv? Är det samma sak.. eller kan man använda vanligt (kokt) vatten?
  • Blue Bear
    Noctis skrev 2008-08-10 14:54:11 följande:
    var elak och få honom att gråta Testa att droppa lite ögondroppar i ögat. Annars så är det bara att låta det vara.. Men blir det FÖR irriterat så vänd dig till BVC.
    Han har precis gråtit men den e kvar..

Den har varit där i 2 dagar nu..
  • HopeNeverFades

jag tror du kan använda vanligt kokt vatten.. jag menar bebis duschar ju/badar så det skulle jag testat! är ju inte farligt iaf!

• glad i livet

jag skulle kontakta bvc på måndag om det inte är akut. De kan skölja rejält med koksalt för att få bort hårstråt.

• Blue Bear

Ok tack..

Ska försöka skölja lite för att se om den kommer ut..

Annars får jag be dom på BVC göra det.. ska dit på tisdag ändå..

Han verkar inte bekymrad av dem men man vet ju aldrig..

• Blomsteröga

Använd inte vanligt vatten. Det gör ont. Steril koksaltlösning har samma saltbalans som vätskan i ögat och då gör det inte ont.

IVF hösten 2008
Svar på tråden Hårstrå i ögat..?