• Aiwendil

Recept på lätt kolasås sökes

Hej!

Letar efter ett recept på enkel kolasås.
    Såg det nånstans men minns inte vart tyvärr så nu provar
    jag om någon av er vet.

Jag minns att det bara var tre ingredienser.

Vit sirap, smör och något mer.
    Ingen grädde.

Finns det någon som kan hjälpa mig är jag jättetacksam!

/ Aiwendil

• Svar på tråden Recept på lätt kolasås sökes
  • Aiwendil
    salsajenny skrev 2008-08-10 16:17:10 följande:
    det enda jag hittar är detta. tankensvindlar.blogspot.com/2008/04/den-bsta-... Där står det bara som hastigast, och inga mått heller, så testa annars att bara röra ihop smör, sirap och socker....? valfri mängd?
    Hm.. ja, man kan ju prova Det är ju inte så dyrt att testa när det bara är lite ingredienser!
  • Aiwendil
    salsajenny skrev 2008-08-10 16:20:16 följande:
    ALLA andra recept jag hittar har grädde i sig.....!
    Ja.. jag vet..
    Det retar mig att jag inte minns vart jag läste de andra receptet..
  • Queen70

Köp kondenserad mjölk på burk. Koka den oöppnade burken och Vips så har du kolasås. Märkligt men sant.

• Queen70

Kanske ska vara tydligare. Det ska vara en burk sötad kondenserad mjölk. Man kokar den oöppnade burken i vattenbad i tre timmar. När man sedan öppnar har man en superb kolasås.

• elegi
    Queen70 skrev 2008-08-10 16:36:48 följande:
    Köp kondenserad mjölk på burk. Koka den oöppnade burken och Vips så har du kolasås. Märkligt men sant.
    Å när ajg läser det där så inser ajg att ajg nog har ett allergianpassat recept...hmmmm...ska leta lite i mina gömmor, för det var ett recept där man använde kondenserad mjölk men då tråden handlade om mjölkallergiker främst så fanns ett annat alternativ, återkommer snart
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • elegi
    elegi skrev 2008-08-10 18:37:12 följande:
    Å när ajg läser det där så inser ajg att ajg nog har ett allergianpassat recept...hmmmm...ska leta lite i mina gömmor, för det var ett recept där man använde kondenserad mjölk men då tråden handlade om mjölkallergiker främst så fanns ett annat alternativ, återkommer snart
    Det var inte riktigt 3 ingredienser och iofs ingen grädde men mjölkfri matlagningsgrädde, ja ja längst ner finns receptet på kolasås

Banoffepaj (Recept från Criwi)
    200 gram digestivkex (mjölkfria , finns flera sorter)
    125 gram rumsvarmt smör eller margarin (mjölkfritt)
    1 burk kondenserad mjölk (koka en mjölkfri kolakräm)
    Bananer
    2,5 dl vispgrädde (Gogreens mjölkfria vispgrädde)
    ca 50 gram riven choklad (markattas mjölkfria)
    Smula kexen och blanda med smöret. Tryck ut det i en pajform och ställ kallt.
    Koka den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en kastrull i 3 timmar. Se till att vattnet täcker burken ordentligt och att det det kokar hela tiden! (Det blir kola)
    Bred ut "kolan" över digestivbotten. Skiva banan och lägg på, bred över vispad grädde och strö slutligen över riven choklad.
    Klar att servera! Smarrigt värre
    Jag kokade den här kolakrämen:

Mjölkfri Kolakräm
    .

2 msk kakao
    2 msk sirap
    4 msk strösocker
    4 dl Oatly´s iMat
    ca 30 gram mjölkfritt smör
    1 - 2 tsk vaniljsocker
    Blanda ihop allt och låt det koka till en kräm.
  • Aiwendil
    Queen70 skrev 2008-08-10 16:43:48 följande:
    Kanske ska vara tydligare. Det ska vara en burk sötad kondenserad mjölk. Man kokar den oöppnade burken i vattenbad i tre timmar. När man sedan öppnar har man en superb kolasås.
    Har gjort det förut
    Men tack ändå!

elegi
    Tack för receptet
    Grejjen var att jag ville ha tag i just det receptet då det blir lite mindre points i det än om man har ett recept med grädde i ...
    Men receptet på pajen lät ju inte dumt alls *sparar*
  • elegi
    Aiwendil skrev 2008-08-10 18:47:43 följande:
    Har gjort det förut Men tack ändå!elegiTack för receptet Grejjen var att jag ville ha tag i just det receptet då det blir lite mindre points i det än om man har ett recept med grädde i ...Men receptet på pajen lät ju inte dumt alls *sparar*
    hihi men iMat är iaf 12 % så det är iaf bättre än grädde
  • bitte67

Jag brukade köra ett superenkelt recept på kolasås med mjölk i stället för grädde. Kanske inte så nyttigt men gott blev det:

Kolasås
    1 dl socker
    1 dl sirap
    1 dl mjölk
    50 g margarin
    ev 2 msk kakao

Koka upp allt i en kastrull och koka tills det tjocknar.

• Aiwendil
    elegi skrev 2008-08-10 18:52:29 följande:
    hihi men iMat är iaf 12 % så det är iaf bättre än grädde
    Det är sant!
    bitte67 skrev 2008-08-10 18:54:02 följande:
    Jag brukade köra ett superenkelt recept på kolasås med mjölk i stället för grädde. Kanske inte så nyttigt men gott blev det:Kolasås1 dl socker1 dl sirap1 dl mjölk 50 g margarinev 2 msk kakaoKoka upp allt i en kastrull och koka tills det tjocknar.
    Skriver upp... Allt som kan vara värt..
  • elegi
    Aiwendil skrev 2008-08-10 19:55:45 följande:
    Skriver upp... Allt som kan vara värt..
    Tänkte vidare ang. iMat (verkar ha fastnat lite där ) eftersom den är havrebaserad och inte  "vanlig" mjölk så borde den vara nyttigare (även om man bortser från fett %) än grädden oavsett %
  • suora

Jag gjorde en enkel och god kolasås precis, utan mjölk och utan sirap:
    Mjöllk 40 ml
    Socker 80 ml
    Margarin 20g
    En skvätt amaretto

koka tills tjocknar något (men inte för mycket)
    klart

Svar på tråden Recept på lätt kolasås sökes