• Anonym

Hur kommer man över stora svek i relationen? (- Hur har NI gjort?)

Hur får man tillbaka tilliten i en relation som tidigare bestått av lögner och svek?
    Hur har ni gjort?

Jag känner själv att jag har fastnat, jag kommer inte vidare. Jag är bitter och arg och har inget förtroende för personen jag älskar och vet inte hur jag ska kunna komma över dom här känslorna.

Hur gör man för att förlåta?
    Kan man nånsin glömma? Hur?

Jag antar att det gör detsamma  VAD i sveket ligger - otrohet, missbruk, vad som helst.

Jag ligger vaken länge på kvällarna och känner mig så hatisk mot honom och blir så förbannad när jag tänker på alla lögner. Likaså ligger jag på morgnarna och grubblar och jag känner att ilskan ibland nästan äter upp mig inifrån. Men allt jag vill är egentligen att kunna förlåta och gå vidare, men jag vet inte HUR.

Jag skulle vilja få råd från några som själva gått igenom stora svek i förhållandet och tagit sig igenom dessa. Eller om någon över huvudtaget har några goda råd att ge?

• Svar på tråden Hur kommer man över stora svek i relationen? (- Hur har NI gjort?)
  • Anonym

Ingen som har lyckats ta sig vidare?

• Anonym

Men det bästa är väl ändå råd från dom med egna erfarenheter?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-08-10 17:52:53 följande:
    Men det bästa är väl ändå råd från dom med egna erfarenheter?
    varje relation är unik
    att bara ta råd från andra är väl att ta i - om du verkligen vill reda ut det här så förstår jag inte varför familjeterapi skulle vara så fel - definitivt bättre än att ta råd från andra som inte känner till er situation
  • Anonym

- Tala ut om det som har hänt.
    - Var säker på om den som blev sviken vill/orkar/kan komma över det och på sikt även förlåta det. Annars är det ingen vits med att jobba vidare.
    - Den som har svikit, kan den förlåta sig själv? Ångrar den sig, eller kan det hända igen?
    - Prata om det, gtråt, må dåligt, (utan att börja med ett gräl)
    - Om man kan förlåta, dra inte upp händelsen vid bråk. (Förhoppningsvis) mår den som svek så dåligt över detta. Personen kan ju tyvärr inte göra saken ogjort, hur mycket den än skulle önska.
    - Ge det tid.
    - Den som har svikit måste visa att den tar avstånd till sitt handlande och vara villig att göra (i stort sett vad som helst) för att visa att det går att lita på denna igen.

• Anonym

Tack för goda råd!
    Jag läser och tar in.

Hur ska han kunna bevisa att det inte kommer hända igen?

Vad kan jag begära från honom?

• Anonym
    Svar på #6
    Hur ska han kunna bevisa att det inte kommer hända igen?

Svar:
    Vad tycker du?
    - Genom att undvika situationer där det kan hända?
    - Genom att berätta för dig tusen gånger att det inte kommer hända?

Vad kan jag begära från honom?
    Svar: Fråga honom vad han är beredd på att göra för att slåss för dig och ert förhållande.

(Svårt att veta vilka förslag när man inte vet vad som har hänt)Kanske flytta från sitt umgänge, eller bryta helt. Låta dig kolla sms/ vilka han ringer till osv, osv...
  • Anonym

Visst klart jag skulle vilja installera nån sorts grej så jag kan spåra honom exakt var han håller hus (en sån där elektronisk fotboja låter som en toppenidé) och gärna kontakta en privatdetektiv som håller koll på vad han gör.

Skämt å sido blir jag inte lite som en spion i hans privata sfär då? Är det verkligen ok eller blir jag inte bara en anklagande, halvt psykotisk paranoid bitch då?

• Anonym

Han har haft missbruksproblem.

• Tös

Har du funderat på att söka hjälp själv för att reda ut dina tankar.

Jag personligen skulle inte kunna förlåta en sådan sambo/pojkvän/man för otrohet o svek.

• Anonym
    Svar på #8
    Är han villig att bättra sig har han ju inget att dölja.
Svar på tråden Hur kommer man över stora svek i relationen? (- Hur har NI gjort?)