• Ragnar

3 åring med höftgips

Finns här någon som haft ett yngre barn med höftgips eller liknande.
    Min 3-åring kommer att få ett höftgips med benen rätt så mycket isär efter helgen, på grund av ett lårbensbrott.
    Hur gör man med bilstolen? Vi har fått låna en bälteskudde, för i sin bakåtvända stol får han absolut inte plats. Men hans lår kommer att gå ut över kanterna på sidorna. Kan man lägga en kudde eller hopvikt filt under så att han kommer upp över kanterna, eller är det farligt att åka så?
    Vilket är bäst, att vi lånar en bred sittvagn eller en liten rullstol? Jag tänker mest på vad som är mest praktiskt. Jag har nämligen ingen erfarenhet av rullstolar.

• Svar på tråden 3 åring med höftgips
  • mamman i skogen

Ojoj stackare, Vi hade ett lårbensbrott i vintras med en månad i trådsträck och sen en månad i gips. Vi kunde inte sätta skrutt i bilstolen för han fick inte plats vi fick sjukresa om vi skulle iväg ngn stans så han kunde sitta i rullstolen. Största problemet var att hålla gipset rent fy vad det stank på slutet. Fruktansvärd sittställning också nästn bättre att ha dem i sträcken Min kille har ju iofs en svår spasticitet att kämpa mot också. Bred rullstol skulle jag rekomendea finns rullar som man kan fälla i lite liggläge också det underlättar vid lyft att ha rulle och inte vagn. Värsta med hela processen var nog när de tog bort gipset tog flera veckor tills han vågade röra på benet och första tiden skrek han precis som om benet var brutet så fort han rörde det detta ska tydligen vara ganska vanligt. Nu så är benet fortfarande inte ok men det kan bero på hans funktionsnedsättning. Benet har dessutom blivit betydligt kortare också.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Ragnar

Det låter inte kul.
    Tydligen ser Ragnars brott bra ut och ligger så långt från båda tillväxtsonerna det kan komma. Han ligger i sträck nu och kommer att göra en vecka till. Anledningen till att han kommer att få gips så tidigt är att vi måste flyga hem om två veckor eftersom vi inte bor i Sverige. Han ska visst sen bara ha gips 2-3 veckor.
    När vi frågade om sjukgymnastik eller liknande efter att han blivit av med gipset så sa de att det oftast inte behövdes på så små barn och att de började gå igen på ett par dagar. Men det är väl olika.
    Ragnar är väldigt irriterad på att ligga i sträck nu. Han verkar inte ha om och säger att benet är helt igen. Han försöker sätta sig upp och ligger på sidan på natten.
    Så jag har sett fram emot att han får gips om en vecka. Vi ska i alla fall få låna en rullstol, en bred då. Ha sett fram emot att kunna komma ut ur huset igen.

• Vargsvett

Mitt barnbarn, halkade på ett vått golv i en affär. Hans benbrott blev komplicerat, vridet och total brott mellan benändarna. Gips på bägge benen, runt magen och ryggen. Att vara tre år och vistas detta vis är nästan outhärdligt för alla. Men döm om min förvåning när han på mindre än en vecka gick från att ha hur ont som helst till lek. Han ålade, hasade och drog sig fram under skratt och glädje. Ingen analgetika behövdes. En mycket tacksam mormor. Ps. Han bor i London och där är ALL läkarvård + sjukhusvård gratis+medicin. Ds.

• H2O Mineral
    Vargsvett skrev 2013-11-01 00:13:21 följande:
    Mitt barnbarn, halkade på ett vått golv i en affär. Hans benbrott blev komplicerat, vridet och total brott mellan benändarna. Gips på bägge benen, runt magen och ryggen. Att vara tre år och vistas detta vis är nästan outhärdligt för alla. Men döm om min förvåning när han på mindre än en vecka gick från att ha hur ont som helst till lek. Han ålade, hasade och drog sig fram under skratt och glädje. Ingen analgetika behövdes. En mycket tacksam mormor. Ps. Han bor i London och där är ALL läkarvård + sjukhusvård gratis+medicin. Ds.
    I Sverige är också all sjukvård, sjukhusvård och mediciner gratis för barn... 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • 060810
    H2O Mineral skrev 2013-11-02 16:27:31 följande:
    I Sverige är också all sjukvård, sjukhusvård och mediciner gratis för barn... 
    Är det? Var bor du någonstans?
    Här får vi punga ut med 2200 kr för mediciner varje år i a f för barnen, läkarvård är gratis till 12 års ålder, sen får de börja betala.
    Så nej gratis är det inte för barn på alla ställen och medicin är definitivt inte gratis. 
  • H2O Mineral
    060810 skrev 2013-11-04 13:28:50 följande:
    Är det? Var bor du någonstans?
    Här får vi punga ut med 2200 kr för mediciner varje år i a f för barnen, läkarvård är gratis till 12 års ålder, sen får de börja betala.
    Så nej gratis är det inte för barn på alla ställen och medicin är definitivt inte gratis. 
    Missat att vi har högkostnadskort och fri sjukvård till 18 års ålder. Tandläkare till 19 års ålder. 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
Svar på tråden 3 åring med höftgips