• Anonym (längtan)

Frysa sperma..?

Vi har försökt få barn länge, många missfall och att bli gravid tar tiiiiiid. Min man reser mycket, även det försvårar att "pricka in rätt tillfälle". Nu undrar jag om man kan frysa in hans sperma hemma och sen ta upp, tina och injicera vid rätt tillfälle..? Frågan låter ju i det närmsta desperat och inte klok men jag undrar hur som helst.

• Svar på tråden Frysa sperma..?
  • Anonym

väntar med spänning på svaren

• Little Pooch 05

Nej, det funkar nog inte. Sperma maste bade frysas ner o tinas upp pa ratt satt for att inte forstoras. Antar att det fryses ner mycket kallare an en vanlig hemmafrys, och vad jag vet sa ska det tinas upp langsamt for att itne forstora cellerna. Men du kanske kan ta kontakt med varden for utredning och hjalp?

Lycka till

• La Lola

Skulle vi ha fertilitetskliniker om det vore så simpelt?

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Anonym

Nej, det går inte att göra hemma. Spermierna ska frysas till helt andra temperaturer än vad våra frysar hemma klarar och precis som Little Pooch skrev så har jag för mig att upptiningsprocessen är viktig också. Jag har varit i samma situation som du och jag hörde med fertilitetskliniker och de flesta fryser bara ner sperma på medicinsk indikation. Vi vände oss till Nordic Cryo Bank i Danmark för att där frysa ner sperman och sedan få den inseminerad vid lämplig tidpunkt på Storkkliniken (även i Köpenhamn). Tyvärr tycktes min sambos sprema inte tåla att frysas (trots att det inte är något som helst fel på den färska varan) så vi fick till slut ta till provrörsbefruktning hemma i Sverige. Som tur är så lyckades det och jag är nu gravid i 16:e veckan : )

Jag kan dock tillägga att Öresundskliniken i Malmö enligt deras hemsida även kan frysa ner sperma om man t ex har en man som jobbar utomlands. Jag vet dock inte om detta endast görs i absoluta undantagsfall för färsk sperma är ju av mycket bättre kvalité än den som varit fryst. Hur som helst så kan du ju ringa till dom, eller någon annan fertilitetsklinik på närmare håll (om du inte bor i Skåne)och höra om det går bra. Ni kommer ju dock att få betala för kalaset själva såvida ni inte har remiss från er gynekolog om att ni inte kan bli gravida.

Lycka till!

• Anonym (längtan)

Nej såklart... såg bara en tråd om heminsemination för homos och började spåna vidare.

La Lola skrev 2008-08-10 19:08:09 följande:

Skulle vi ha fertilitetskliniker om det vore så simpelt?
    Antar också att det inte går att göra hemma.
  • Anonym (längtan)

Tack för svaren. Vi går på en klinik, ska höra med dem... det är jobbigt att längta och aldrig få till det, då kan man lätt bli lite desperat i tankarna

• Anonym (Jodå!)

För att motsäga de tidigare svaren så har jag blivit gravid två gånger på det sättet. Och det är helt säkert att det var med den infrysta sperman - och ja, vi hade en helt vanlig frys och ingen speciell vare sig infrysning eller upptiningsmetod. Så, visst kan det funka, prova ni!

• Anonym

Say what??

Och du är säker på att du inte hade vanlig sex under de tilfällen du blev gravid. Såd et var då du blev gravid och inte via den frysta sperman.

• Anonym (Jodå!)

Ja, jag är helt säker på det. Tro vad ni vill, ,men det funkade för mig. Som sagt, prova skadar ju inte!

• Anonym (längtan)

Ja bättre att prova än att inte. Vi får väl se...

Grattis till dig jodå.

• Anonym

Anonym (längtan) skrev 2008-08-11 12:24:46 följande:

Ja bättre att prova än att inte. Vi får väl se... Grattis till dig jodå.
    Berätta om du lyckas då
Svar på tråden Frysa sperma..?